Alstom onthult nieuwe Coradia Max-treinen voor Duitse OSTA-netwerk
Treinfabrikant Alstom heeft het voorlopige ontwerp van nieuwe Coradia Max treinen onthuld voor op het Duitse OSTA-netwerk. Deze gaat enkele spoorlijnen exploiteren tussen de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern met de metropoolregio Hamburg.
Het contract voor de levering van de treinen voor op de over te nemen concessie, werd in december vorig jaar gegund aan DB Regio die daar in de periode de periode december 2027 t/m december 2041 zal gaan rijden. Er worden 18 Alstom Coradia Max treinstellen geleverd in twee verschillende lengtes.
Coradia Max en Coradia Stream
De Coradia Max is een nieuwe naam binnen de Coradia-familie. Hieronder vallen ook de modellen van de Stream, (i)Lint, A Ter, Continental, Duplex, Meridian, Liner en het door CAF overgenomen Polyvalent. De Coradia Max is een aftakking van de Coradia Stream HC, de 'High Capacity' dubbeldeksvariant van de Coradia Stream die ook besteld is door CFL in Luxemburg. De versie die enkeldeks is blijft gewoon de Coradia Stream heten.
In het begin werd de Alstom Coradia Stream ontwikkeld met het typische sierlijke stream-uiterlijk die we kennen van de NS ICNG. En later nadat zowel NS in Nederland als het Italiaanse Trenitalia als 'launching customer' hun treinen bijna tegelijkertijd presenteerden, volgde al snel het Luxemburgse CFL met de dubbeldeks HC-versie met dit uiterlijk.
Inmiddels zijn er ook bestellingen voor de Coradia Stream HC uit diverse landen en diverse Duitse deelstaten bij Alstom gekomen, waarbij de kop een neutrale strakkere vorm heeft. Deze lijkt volgens Alstom nu definitief te worden toegepast op nieuw te bestellen Coradia Max modellen en de enkeldeks Coradia Stream, en dus ook bij deze trein voor het OSTA-netwerk.
Coradia Max voor OSTA-netwerk
Er worden 9 driedelige treinstellen geleverd die voorzien zijn van 265 zitplaatsen, en 9 vijfdelige treinstellen met 462 zitplaatsen. De treinstellen zijn geschikt om maximaal 160 km/u te rijden. De treinen zullen worden worden voorzien van wifi, reisinformatieschermen, stallingsplaatsen voor fietsen, en ramen die speciaal behandeld zijn om signalen van mobiele apparaten gemakkelijker door te laten, iets wat in Duitsland niet mag ontbreken omdat er vaak nog gebieden zijn waar matig tot slecht bereik is.
Het nieuwe ontwerp is voorzien van de nieuwe strakke neus die wel al eerder zagen bij andere bestellingen in Duitsland, zoals bij Nah.SH, LNVG en het ontwerp bij andere DB Regio concessies. Wel attendeert het ontwerpteam van Alstom dat het door hun gepubliceerde ontwerp nog niet af is, en dat deze nog kan worden aangepast.