Spoorwegstaking zorgt voor hinder, DB rijdt nood-dienstregeling
De zesdaagse staking bij de Duitse Spoorwegen zorgt in Duitsland voor hinder op het spoor, maar als het aan de Deutsche Bahn ligt kan deze periode gereden worden met een nooddienstregeling. De Duitse industrie vreest een schade van de miljarden euro's omdat er minder tot geen goederentransport plaatsvindt over het spoor.
De nooddienstregeling op het Duitse spoor, die tijdens de staking is ingevoerd, wordt als betrouwbaar geacht door de Deutsche Bahn. "Onze treinen reden stabiel gisteren en we willen dit ook in de komende dagen zo houden", laat een woordvoerder van Deutsche Bahn weten. Ongeveer 80 procent van het langeafstandsvervoer vervalt door de werkonderbreking. De momenteel beschikbare treinen zijn verlengd om voldoende capaciteit te bieden aan passagiers.
Industrie ziet miljarden euro's aan schade
Volgens de Duitse industrie kan de omvangrijke spoorstaking aanzienlijke problemen veroorzaken voor bedrijven. De werkonderbreking leidt tot verminderd vrachtvervoer en beperkte productiemogelijkheden, waardoor zelfs het productieproces in verschillende fabrieken tot stilstand kan komen, zo meldt de Duitse industrievereniging BDI.
"Met een zesdaagse staking is het niet onrealistisch om verliezen te verwachten die in totaal kunnen oplopen tot 1 miljard euro", vertelt CEO Tanja Gönner van BDI. Naast de economische en productieschade vreest de industrievereniging dat de staking ook kan resulteren in reputatieschade voor het spoorvervoer. "De twijfels over de betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur blijven groeien en het systeem wordt steeds onaantrekkelijker voor logistieke besluitvormers."
Zesdaagse staking
De huidige treinstaking in Duitsland is dinsdag van start gegaan en zal tot en met maandag duren. Hiermee is dit de langste staking in Duitsland die ooit gehouden is. Ook de NS meldt dat er vanwege deze stakingsactie tot maandag geen ICE, IC Berlijn en ÖBB Nightjet treinen rijden. Ook de treinen van Arriva tussen Heerlen en het Duitse Aken zullen niet rijden.
Loonsverhoging en kortere werkweek
Met de staking wil de Duitse machinistenvakbond GDL kracht om een nieuwe arbeidsovereenkomst op te stellen bijzetten. De vakbond eist een loonsverhoging vanwege de gestegen inflatie en pleit voor een verkorting van de werkweek naar 35 uur met behoud van hetzelfde loon. Vakbondsleider Claus Weselsky beweert echter dat DB systematisch alle eisen blijft afwijzen, zoals hij tegenover de Duitse zender ZDF heeft verklaard. Afgelopen week kwam de vervoerder nog met een aanbod die direct van tafel werd geveegd door de vakbond. Het is de vierde keer dat machinisten het werk neerleggen tijdens deze cao-onderhandelingen.