Minder NS-treinen op de HSL vanwege aangetroffen scheuren in bouwwerken

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Er rijden sinds donderdag minder treinen op het het HSL-spoor tussen Amsterdam en Rotterdam vanwege een snelheidsbeperking, meldt spoorbeheeerder ProRail. Deze maatregel is genomen omdat er opnieuw scheuren zijn aangetroffen bij viaducten en bruggen.

Vanwege de maatregelen mag het treinverkeer op delen van de spoorlijn maximaal 120 kilometer per uur rijden. Al eerder werd bij het viaduct Zuidweg sinds het najaar van 2022 met een snelheid van 80 kilometer per uur gereden in plaats van 300 kilometer per uur. In de Rijpwetering op de HSL-Zuid tussen Hoofddorp en de Groene Hart tunnel zijn negen bouwwerken, zoals bruggen en viaducten gevonden met een vergelijkbaar ontwerp als de viaduct aan de Zuidweg. Hier gold een tijdelijke maximumsnelheid van 160 kilometer per uur.

Onderzoek

Een snel onderzoek heeft uitgewezen dat het momenteel onveilig is om met een snelheid van 160  kilometer per uur over het spoor te rijden. Vijf bouwwerken zouden niet stevig genoeg zijn. Daarom is de snelheid op delen van de route verlaagd tot 120 kilometer per uur. Als gevolg van de snelheidsbeperkingen ondervindt het treinverkeer op de HSL hinder, en kan de huidige dienstregeling niet meer worden gehandhaafd. Daarom zullen er treinen tussen Rotterdam en Amsterdam geschrapt worden. Het internationale treinverkeer zal gewoon kunnen blijven rijden, maar zal hierdoor langere reistijd oplopen.

De spoorbeheerder is inmiddels gestart met een onderzoek naar maatregelen om de snelheid op het spoor te kunnen verhogen. Op het huidige ogenblik is nog niet bekend helang het onderzoek zal duren en wanneer de eerste maatregelen worden toegepast.