Tot eind 2025 snelheidsvermindering op HSL bij Rijpwetering
De snelheidsbeperking op het hsl-traject bij het viaduct in Rijpwetering blijft van kracht tot minstens het einde van volgend jaar. Dit zal worden besproken in de vergadering van de commissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer aanstaande woensdag.
In 2022 werden er scheurtjes ontdekt bij dit specifieke viaduct, wat resulteerde in het besluit om de treinsnelheid te beperken tot maximaal 80 kilometer per uur, in plaats van de oorspronkelijke 300 kilometer per uur, gedurende het najaar van dat jaar. ProRail heeft vastgesteld dat de scheurtjes in het viaduct ontstonden door een foutieve berekening tijdens de bouw. Bovendien veroorzaakte beweging in de ondergrond van het viaduct deze scheurvorming.
Nieuwe scheurtjes
In januari van dit jaar hebben ProRail en HSL-beheerder Infraspeed een tijdelijke snelheidsbeperking van 120 kilometer per uur ingevoerd tussen Hoofddorp en de Groene Hart Tunnel naar aanleiding van de resultaten van een Quick Scan van verschillende viaducten op dit baanvakdeel. Hieruit was gebleken dat als gevolg van constructiefouten in de viaducten, zonder aanvullend gedetailleerd
onderzoek en/of maatregelen niet aantoonbaar veilig was om 160 kilometer per uur te blijven rijden. Een snelheid van 120 kilometer per uur zou volgens ProRail wel veilig worden geacht.
Inmiddels heeft ProRail ervoor gezorgd dat de systemen in de trein waar de machinist mee werkt automatisch de verlaagde tijdelijke snelheden kunnen herkennen. De inzet van de ICNG zou ervoor moeten zorgen dat de ontstane vertraging in te halen is waardoor de dienstregeling nog volgens schema kan worden gereden. Wel zou de HSL de afgelopen periode met vertraging aankomen vanwege werkzaamheden rond Schiphol.