Duitse vervoerder Metronom wil het Duitse spoor verlaten
De Duitse vervoerder Metronom heeft het voornemen om de exploitatie van hun dienstverlening in het Hanzenetwerk te beëindigen. Het huidige contract loopt tot 2033, maar Metronom wil daar onderuit komen en al in 2026 stoppen. De vervoerder valt onder de vervoersautoriteit Niedersächsische Landesnahverkehrsgesellschaft (LNVG).
Metronom verkeert momenteel in een moeilijke economische positie als gevolg van de recente aanzienlijke stijging van de kosten. De Corona-pandemie en de Oekraïne-crisis hebben de basisvoorwaarden voor spoorwegvervoerders in Duitsland ingrijpend gewijzigd. Bovendien staat het land voor infrastructuuruitdagingen en een gebrek aan gekwalificeerd personeel.
Beëindigen van contract
In december 2023 heeft Metronom LNVG gevraagd in onderhandeling te gaan om de verliezen uit het transportcontract te beperken. Het gemeenschappelijke doel is nu om het bestaande contract tegen juni 2026 te beëindigen. Tegelijkertijd wordt een nieuw concept voor het Hanzenetwerk ontwikkeld en aanbesteed.
Het materieel waar Metronom mee rijdt, een serie wisselstroom Traxx-locomotieven uit drie generaties, en een reeks Twindexx dubbeldekstreinen, is eigendom van LNVG en kan dan worden overgedragen aan de nieuwe vervoerder. Ook de werknemers kunnen dan worden overgenomen.