Keolis Blauwnet weer op volle vaart na instroom van nieuwe machinisten
De dienstregeling van Keolis Blauwnet op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen is weer zo goed als op orde. Dat meldt de vervoerder in een persbericht. Inmiddels zijn er na een jaar van treinuitval nieuwe machinisten aangenomen.
Keolis noemt het afgelopen jaar een uitdaging te zijn geweest. "De afgelopen jaren hebben we onze dienstregeling niet afgeschaald – ook niet tijdens de coronapandemie – en onze service altijd hoog weten te houden. In 2023 werd dat een steeds grotere uitdaging, voornamelijk door een krappe personeelsbezetting. Deze krapte was deels een gevolg van personeel dat begin 2023 overstapte naar de NS. Ook hebben diverse collega’s gebruik gemaakt van de nieuwe Regeling Vervroegde Uittreding. Hierdoor viel er in korte tijd redelijk onverwachts een gat in onze bezetting", schrijft het bedrijf.
Rituitval
Afgelopen september is een nieuwe groep met machinisten gestart. Het opleiden hiervan ongeveer 5 tot 7 maanden in beslag, men bood dit nog niet direct verlichting. Afgelopen zomer was de rituitval duidelijk merkbaar op het traject Zwolle-Enschede. Naast het personeelstekort nam rituitval in die periode toe door de situatie op het spoor. Bijvoorbeeld door infrastructuurstoringen en overbelasting op het spoor. In november lag de rituitval gemiddeld zo’n 10 procent.
Op 10 december stapten tien nieuwe machinisten van traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (inmiddels Arriva) over naar de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen, wat voor verlichting zorgde. Inmiddels zijn ook de eerste geslaagde machinisten ingestroomd en heeft Keolis ook drie machinisten kunnen inhuren. Volgens Keolis hebben deze maatregelen de vruchten afgeworpen en is de bezetting grotendeels weer op orde. Zo was de rituitval in januari 70 procent minder dan in november, waarbij er steeds minder rituitval plaatsvond in de maanden daarna.