Poolse spoorwegen (SKPL) neemt voormalige Buffel dieseltrein in gebruik
De Buffel dieseltrein DM'90 keert weer terug op het spoor. Dat schrijft het Poolse Rynek Kolejowy. Het Poolse spoorwegbedrijf SKPL heeft de documenten voor de toelating gekregen om deze week de eerste rit met de vroegere Nederlandse dieseltrein in de Poolse dienstregeling in te zetten.
Het spoorwegbedrijf SKPL kocht in 2020 32 dieseltreinen over van de NS. De treinstellen die de nieuwe naam SD85 krijgen, zijn momenteel 28 jaar oud en deden tot 2018 dienst bij de NS. Op 28 november 2020 vertrokken de eerste vier stellen naar Polen waarna de rest al snel volgde. In maart 2022 maakte SKPL bekend dat de treinstellen tijdelijk ingezet werden voor het evacueren van vluchtelingen uit Oekraïne vanwege de Russische invasie in dat land. naar verwachting zullen de treinstellen op het traject van Zagórze naar Krakau en Kłodzko worden ingezet.
Aanpassingen
Inmiddels zijn zes treinstellen voorzien van de benodigde verplichte aanpassingen om de Poolse dienst in te kunnen gaan, waaronder extra instaptreden voor de lager gelegen perrons. De treinen zijn voorzien van een aangepast interieur en er zouden ook stopcontacten bij de zitplaatsen aangebracht zijn. In januari vorig jaar heeft het eerste opgeknapte rode stel al zijn eerste testrit gemaakt.
De treinstellen zullen de oudere SN84 in het land vervangen waarvan er op zijn beurt sinds 2009 vijftien stellen van de Deutsche Bahn overgenomen zijn, die daar de naam Baureihe 614 droegen.
Eerdere overname van de Wadlopers
Naast de DM'90 rijdt een groot deel van de oude Wadloper-treinen ook in Polen rond. In Nederland werden vroeger de Wadlopers en de Buffels met elkaar gecombineerd, waarmee er met een maximale snelheid van 100 km/u te rijden was. Het Poolse SKPL heeft eerder tegenover Treinenweb.nl verklaard dat er geen plannen zijn om gekoppeld te rijden in de dienstregeling omdat de snelheid te beperkt zou zijn.
Voor dit artikel zijn we opzoek naar aanvullingen. Heb je foto- of videomateriaal of andere informatie die van belang is, dan zien we die graag op ons e-mailadres contact@treinenweb.nl
Bron: Rynek Kolejowy