Arriva plaatst aanvraag bij ACM voor nachttrein tussen Zwolle en Schiphol

Arriva start een nieuwe nachttrein naar Schiphol (Foto: Marvin Wolff)
Arriva start een nieuwe nachttrein naar Schiphol (Foto: Marvin Wolff)

Arriva heeft zich bij ACM gemeld voor een nieuwe nachttrein tussen Zwolle en Schiphol en weer terug. De aanvraag werd afgelopen week ingediend als open-toegang treindienst. De treindienst zal volgens de aanvraag twee keer per week moeten rijden, en zal naar verwachting 1 januari 2026 van start moeten gaan, of mogelijk al eerder.

De plannen werden een ruime anderhalve week geleden gepubliceerd op de site van de ACM. Als dit plan doorgaat, dan is dit de derde nachttreinverbinding die Arriva laat rijden. Een ruim jaar geleden ging de vervoerder al van start met twee nachttreinen vanuit Groningen en Maastricht naar Schiphol en weer terug. De de derde treindienst zal op in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag tussen Zwolle en Schiphol moeten rijden, en vervolgens weer terug.

Dienstregeling

Arriva heeft als indicatieve tijd aangegeven dat de trein vanaf 01:22 uit Zwolle zal vertrekken en vervolgens via Lelystad Centrum (01:46), Almere Centrum (01:59), Amsterdam Centraal (02:20) naar de luchthaven zal rijden waar die om 02:36 aankomt. Hier zal de trein een korte stop maken om weer om 02:42 weer te vertrekken om via Amsterdam Centraal (02:54), Almere Centrum (03:17), Lelystad Centrum (03:32) weer Zwolle te bereiken om 03:59.

De treindienst zal in Zwolle een aansluiting hebben op de laatste Blauwnettrein vanuit Enschede die om 01:01 aankomt, en de trein vanuit Emmen die om 01:15 aankomt. Hiermee wil Arriva de nachtelijke verbinding met de Randstad versterken. Als materieel verwacht het vervoersbedrijf hun elektrische Stadler GTW in te zetten die ingezet wordt op het spoorlijntje naar Emmen.

Open toegang

Op korte termijn zal de ACM zich buigen over een eventuele goedkeur voor de exploitatie van de treindienst. Treinvervoerders mogen open-toegangsdiensten aanbieden, zolang deze diensten het economisch evenwicht van een concessie niet in gevaar brengen, stelt de marktwaakhond. Wanneer treinvervoerders dergelijke diensten willen aanbieden, dienen zij dit te melden, waarna de ACM de melding publiceert.

Betrokken partijen zoals concessiehouders en concessieverleners hebben de mogelijkheid om binnen een maand na de melding de ACM te vragen om een onderzoek naar mogelijke verstoring van het economisch evenwicht, op voorwaarde dat zij voldoende aanwijzingen hiervoor hebben.