Duitse vakbond bereikt definitief akkoord met Deutsche Bahn
Het Duitse nationale spoorwegbedrijf Deutsche Bahn (DB) en de vakbond van machinisten, GDL, hebben na een langdurig geschil overeenstemming bereikt over een vernieuwde arbeidsovereenkomst, waardoor de stakingen nu definitief van de baan zijn.
De nieuwe cao bevat onder meer een werkweek van 35 uur met behoud van het salaris, in plaats van de eerder voorgestelde 38 uur. Deze kortere werkweek zal geleidelijk worden ingevoerd tot 2029. Hoewel DB aanvankelijk een werkweek van 36 uur voorstelde, waren de machinisten hier niet toe bereid concessies te doen. Bovendien stijgt het loon in twee stappen met 420 euro per maand en ontvangt het personeel een eenmalige toeslag van 2850 euro. Als onderdeel van de overeenkomst heeft GDL ermee ingestemd gedurende de komende twee jaar geen nieuwe stakingen aan te kondigen.
Zes keer gestaakt
In totaal hebben vakbondsleden zes keer gestaakt om een hoger loon af te dwingen, waarbij de meest recente werkonderbreking vorige week 35 uur duurde. In januari vond de langste staking plaats, waarbij machinisten bijna zes dagen lang het werk neerlegden. De werkonderbreking kostte de Duitse economie een miljard euro aan schade. Ook raakte het internationale treinverkeer van en naar Nederland verstoord. Zo reed de intercity tussen Intercity van en naar Berlijn niet, vielen er meerdere ICE International-treinen uit, en reden er diverse regionale treinen niet tussen Duitsland en Nederland.