Oudste intercity-treinstel van NS rijdt vrijdag laatste rit
De oudste Koploper met het nummer 4011 rijdt aanstaande vrijdag zijn laatste rit in de reizigersdienst. Hierna komt er een einde aan de inzet van de eerste gebouwde serie Koplopers waarvan er 39 stuks van waren gebouwd. Dit treinstel is de eerste gebouwde en de enige uit deze eerste serie die nog rondrijdt. Uit de andere series zijn er voorlopig nog ruim 80 stellen actief.
Het treinstel 4011 heeft bij de hobbyisten een grote cultstatus bereikt. De grote belangstelling is op te merken doordat er op de website Treinposities.nl door deze groep mensen maar liefst 475 foto's van dit treinstel zijn geüploadt. Deze trein zal aanstaande vrijdag zijn laatste rit rijden.
Afscheidsrit
De afscheidsrit zal plaatsvinden op trajecten waar deze trein niet tot minder vaak te zien was. De treinrit begint dan om 09:33 in Utrecht en rijdt dan een deel door Nederland om vervolgens om 17:13 weer op hetzelfde station aan te komen. De trein zal als een extra trein in de dienstregeling rijden en iedereen kan die dag meereizen, op voorwaarde dat er ingecheckt is voor de reis, en dat de trein niet te vol is. De dienstregeling van de rit is in onze agenda te vinden.
Al eerder is de trein tijdens een niet-publieke afscheidsrit in december vorig jaar voorzien van de oude Koploper-aanduiding op een van de rijtuigen, die na de modernisering in 2005 verdween. Na deze rit bleek de trein onvermurwbaar in de dienstregeling te blijven rijden, waarbij het stel nog enkele malen werd verholpen van enkele kleine defecten en het nodige onderhoud kreeg terwijl andere treinstellen uit deze eerste serie aan de kant gingen.
Levensloop
Treinstel 4011 is het eerste treinstel uit de serieproductie nadat er zeven prototypes waren uitgekomen in de nummerreeks 4001-4007. Op 14 december 1983 zag deze bij werkplaats van Talbot in Aken het levenslicht.
Vergeleken met de inmiddels terzijde gestelde en gesloopte prototypes had deze nieuwe serie een betere indeling van de ramen, betere indeling van de hoge machinistencabine met een veiliger geplaatste trap, toevoeging van luchtdouches bij de zitplaatsen, automatische schuifdeuren in plaats van klapdeuren bij de bakovergang en betere techniek voor de doorloopkoppen.
De 4011 heeft in zijn veertig jaar lange bestaan een interessante loopbaan. Zo heeft het treinstel bij de NS in een speciale KLM-kleurstelling gereden, en later nog met een kleurstelling van Aegon.
In 2005 werd besloten tot een grote revisie van de ICM-treinstellen. Voor een bedrag van 190 miljoen euro worden tussen 2006 en 2010 de treinstellen 4011 - 4097 door de Haarlemse werkplaats NedTrain gereviseerd. Op 7 maart 2005 verliet deze trein voor een anderhalf jaar het spoor om volledig te worden gemoderniseerd. Uiteindelijk kwam de trein op 9 oktober 2006 weer de werkplaats uit om na diverse testen, waaronder een bezoek aan de Oostenrijkse klimaatkamer, op 16 april 2007 in dienst te komen bij NS.
Toekomst....
Het is onduidelijk wat de toekomst zal zijn voor de 4011, en of deze ooit nog een bijzondere plaats zal krijgen of aan zal worden geboden aan een sloper. Het Spoorwegmuseum heeft eerder aangegeven een treinstel over te willen nemen, maar heeft benadrukt niet naar het nummer te kijken, maar naar de kwaliteit.
In november 1983 had Talbot de linker foto laten maken ter ere van de 4011. Op 10 juni maakt Klaas Nauta enige opnames in de fabriek in Aachen waar aan de serie ICM1 werd gewerkt. Beide opnames uiteraard uit de beeldbank van de NVBS/SNR. pic.twitter.com/tnZ2qSAspv
— NVBS (@NVBSspoor) April 29, 2024