NS sloeg vorig jaar regelmatig stations over tussen Arnhem en Breda
In 2023 reed 0,02 procent van alle alle gereden treinen een station voorbij. Dat heeft de NS afgelopen week bekend gemaakt. In totaal werd er 2.788 keer een station overgeslagen, terwijl een stop wel gepland was.
De oorzaak dat treinen van NS soms een station overslaan heeft bijna altijd te maken met een opgelopen vertraging. De NS stelt dat de belangrijkste oorzaak ligt bij tijdelijke snelheidsbeperkingen die spoorbeheerder ProRail oplegt uit veiligheidsoverwegingen. Dit gebeurt momenteel onder meer bij Utrecht en 's-Hertogenbosch en tussen Arnhem en Den Bosch vanwege een verzakt spoor
Als een trein teveel vertraging oploopt, kunnen andere treinen op het spoor worden gehinderd. De verkeersleiding van ProRail moet dan beslissen wat ermee gebeurt.
Overgeslagen stations
Op Station Tilburg Universiteit reden afgelopen jaar 0,8 procent van de treinen het station voorbij, wat gelijk staat aan 271 voorbij gereden treinen. Dit komt dus voornamelijk door snelheidsbeperkingen, maar bijvoorbeeld ook omdat er veel goederentreinen rijden in Brabant. Die trekken traag op en remmen traag en zijn dus niet zo punctueel. Omdat er veel werkzaamheden zijn aan de Betuweroute bij de aansluiting met Duitsland, rijden er meer van deze treinen door Brabent. Ook Nijmegen Dukenburg en Nijmegen Goffert zijn stations die geregeld overgeslagen werden
Station Utrecht Lunetten staat op de vierde plek van de lijst. Hier zijn in 2023 spoorwijzigingen geweest, waarbij de Sprinters over Intercitysporen geleid werden. Daardoor konden de treinen wel blijven rijden, maar kon er 0,2 procent van de keren niet gestopt worden, omdat er geen perron aan dat spoor ligt
Een andere opmerkelijk station in de lijst is station Zoetermeer. Omdat begin vorig jaar de loopbrug van het station instabiel was, konden niet alle treinen op dit station stoppen. Inmiddels is er sinds begin vorig jaar een tijdelijke loopbrug aangelegd.