Langdurige ERTMS-proef op de Hanzelijn is van de baan
De plannen om de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle in de toekomst voor langdurige periode te gebruiken als testbaan voor treinen met ETCS, zijn van de baan. Dat meldt Treinreiziger.nl op basis van het openbare voortgangsrapport vanuit de overheid.
In het najaar van 2022 werd bekend gemaakt dat er in 2027 testen met het ERTMS-signaleringssysteem zouden gaan plaatsvinden. Hierbij zou het traject voor langdurige periode gesloten zijn voor het reguliere treinverkeer.
Alternatieve locatie
De Hanzelijn en een gedeelte van de Flevolijn werden geselecteerd als testlocaties vanwege de complexiteit van het spoor en het feit dat de maximumsnelheid op het traject tussen Lelystad en Zwolle al 200 km/u bedraagt. Gezien de omvang van de test was het niet haalbaar om uitsluitend 's nachts en in het weekend te testen.
Maar vanwege de drukte op het traject en het nationale belang van de spoorlijn heeft Heijnen nu besloten om terug te komen op die beslissing. In haar brief benadrukt ze dat er geen geschikte alternatieven zijn voor de reizigers op het traject in Flevoland als de treinen niet rijden. Bovendien blijkt het lastig om op tijd voldoende opgeleid personeel en omgebouwd materieel te vinden voor de proef, wat nu al vertraging veroorzaakt. Ook een terugbouw van ERTMS naar ATB zou een hoop voeten in de aarde nodig hebben. Er wordt daarom momenteel gezocht naar een alternatieve locatie voor de ERTMS-tests.
ERTMS
Het ERTMS-systeem biedt de mogelijkheid om treinen betrouwbaarder en sneller te laten rijden. Bovendien wordt het op lange termijn de Europese standaard, waardoor het opstarten van internationale treinverbindingen vereenvoudigd wordt. Het plan is om tegen 2030 ERTMS te implementeren op de drukste trajecten in Nederland. Momenteel is dit systeem al volledig actief op de HSL en de Betuweroute.