SNCF en Alstom presenteren nieuwe kleurstelling van nieuwe generatie TGV-treinen
De eerste TGV-M hogesnelheidstreinstellen voor de Franse SNCF in de nieuwe definitieve livrei is pas geleden gepresenteerd. De trein wordt door Alstom gebouwd en de SNCF neemt er voor nu 115 stuks af. Het type is gebaseerd op de Avelia Horizon en rijdt momenteel al diverse proefritten in Frankrijk.
De presentatie ging om de trein in de definitieve kleurstelling. Deze heeft het nummer 1005. De kleurstelling is zeker niet bont te noemen, want de elektrische locomotieven aan de uiteinden zijn voorzien van een zwarte neus maar zijn verder stralend wit. Er zijn over de zijkant van de locomotief en de rijtuigen enkele lichtgrijze banen aangebracht en verder is in een bordeaurode kleur de naam TGV InOui aangebracht. De nieuwe kleurstelling wijkt af van de huidige TGV-treinen.
Al eerder zijn er door Alstom vier treinstellen uitgebracht die testritten hebben gereden. Deze stellen zijn niet nog voorzien van de definitieve bestickering en voornamelijk wit. Deze treinstellen zijn genummerd van 996 tot en met 999. Mogelijk zouden deze later de nummers 1001 tot en met 1004 krijgen.
Levering van TGV-M
De Franse SNCF kende Alstom in juli 2018 een raamcontract toe voor maximaal 200 treinstellen. Deze Franse vervoerder inmiddels vaste orders geplaatst voor 115 meerspannings TGV M-stellen voor binnenlandse diensten waarvan er 15 vierspannings treinstellen worden gebouwd voor internationale inzet. Tot 2031 worden jaarlijks tot 12 stellen geleverd.
In september 2022 werd door SNCF en Alstom het model van de eerste trein onthuld. Het ging toen om het motorrijtuig die nog niet voorzien was van de nieuwe kleurstelling. Sinds die tijd zijn er door spoorliefhebbers diverse testritten gesignaleerd van de eerste dubbeldekstreinstrellen. In februari 2023 werden de eerste testritten op het testcircuit van Velim in Tsjechië gereden en in september van het afgelopen jaar maakte de trein zijn verschijning op het Franse HSL-spoor om testritten te maken waarbij een snelheid van 320 kilometer per uur werd gehaald. Deze snelheid was met geen enkele mogelijkheid te behalen op testbanen, waardoor deze mijlpaal op het Franse spoor plaatsvond.
De ontwikkelingen van SNCF en Alstom zitten voorlopig niet stil, want in het najaar verwacht Alstom het nieuwe interieur van de trein te presenteren. Uiteindelijk moet de trein dit of het volgende jaar in dienst worden gesteld.