Eurostar bereidt aanschaf van nieuwe treinen voor
De Eurostar bereidt zich momenteel voor op de aanschaf van maximaal 50 nieuwe hogesnelheids-treinstellen. De uitbreiding van de vloot is volgens de internationale vervoerder noodzakelijk vanwege de groei van het aantal reizen wat reizigers maken.
In ons 30ste jubileumjaar heeft Eurostar ambitieuze plannen uiteengezet om tegen 2030 maar liefst 30 miljoen passagiers te vervoeren en de ruggengraat te worden van duurzaam reizen in Europa. Slechts zeven maanden na de lancering van de nieuwe Eurostar zijn we goed op weg, waarbij we in 2023 records hebben gebroken op het gebied van passagiersaantallen en omzet.
Groei
De verwachting van de Eurostar is dat er tegen 2030 rond de 30 miljoen reizen jaarlijks gemaakt worden. Omdat de vraag naar verwachting blijft stijgen moet Eurostar ook de vloot uitbreiden. Met de nieuwe investering zal Eurostar uiteindelijk tot 67 treinen hebben: 17 e320's en maximaal 50 nieuwe treinen. Deze zullen onder meer de oudere TransManche Super Train (TMST) en de continentale PBK en PBKA-treinstellen (voormalig Thalys) gaan vervangen. De eerste nieuwe treinen moeten vanaf 2030 in dienst komen.
Zowel klanten als personeel van Eurostar zullen betrokken worden bij het ontwerpproces en alle treinen moeten volgens duurzame principes worden gebouwd. De nieuwe vloot zal daarnaast ook duurzaam moeten zijn in het energieverbruik vergeleken met de huidige vloot aan treinstellen. De komende tijd zal duidelijk moeten worden wie de opdracht zal krijgen om nieuwe treinstellen te bouwen.
Winst
Na een succesvol jaar kondigt het bedrijf aan dat de Eurostar Group in 2023 voor het eerst een omzet van meer dan €2 miljard heeft operationele winst zonder rente, belastingen en afschrijvingen van €423 miljoen bereikt. Dit succes is te danken aan de groei van de activiteiten tussen 2022 en 2023, gecombineerd met een algemene toename in het aantal passagiers, dat bijna 19 miljoen bedroeg. Ook de schuld van het bedrijf is afgenomen van €963,7 miljoen naar €650 miljoen.
Eurostar Group herfinancierde met succes haar bestaande schuld van €963,7 miljoen in april 2024. De totale schuld bedraagt nu €650 miljoen in de vorm van een vijfjarige lening, in de vorm van 'Green Term Loan'.