Stadler presenteert nieuwe brandbestrijdingstrein voor Oostenrijkse ÖBB
De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft afgelopen week een trimodale reddingstrein gepresenteerd. Het gaat om de 'ServiceJet' voor de Oostenrijkse ÖBB. De trein die op maat gebouwd is, zal ingezet worden voor hulpverlening in spoorwegtunnels. Hierbij moet worden gedacht aan inzet bij brand en of evacuaties.
Stadler zal in totaal achttien van deze 'Servicejets' aan de Oostenrijkse vervoerder leveren, waarmee het aantal huidige treinen wordt gereduceerd van 21 treinstellen. Deze bijzondere treinen zullen worden gestationeerd bij veel gebruikte tunnels. De treinstellen worden geproduceerd in de Zwitserse fabrieken in Bussnang en St. Margrethen. De reddingstrein zal voor het eerst worden ingezet bij de opening van de Koralmspoorlijn, een tunnel van 33 kilometer lengte.
ÖBB Servicejet
De 68 meter lange reddingstrein kan elektrisch een topsnelheid van 160 kilometer per uur, en 120 km/u via de batterijen of de dieselaandrijving. De hulptrein is voorzien van een trimodale aandrijving, wat inhoudt dat deze kan worden aangedreven via bovenleiding, krachtige batterijen en dieselgeneratoren.
De trein is veelzijdig in te zetten voor zowel brandbestrijding als het wegslepen van gestrande treinen. De trein is voorzien van apparatuur om veilig door een rokende tunnel te rijden om vervolgens de gevarenzone te bereiken. De ServiceJet biedt ruimte om +/- 300 passagiers te vervoeren. Er zijn 18 speciale zitplaatsen voorzien voor hulpverleners. Een HVAC-systeem met speciale filters beschermt mensen in de trein tegen rookgassen. Doordat de trein onder lichte overdruk staat worden de giftige gassen buiten gehouden. Het voorste deel van de trein waar de bestuurderscabine zich bevindt, wordt beschermd door een watersproeisysteem aan de buitenkant.
De reddingstrein kan ook worden voorzien van diverse soorten rolcontrainers met speciale hulpmiddelen. Hierbij moet gedacht worden aan onder meer draagbare pompen, bosbrandbestrijdingsapparatuur, ademhalingsapparatuur, en speciale beschermingspakken. Met twee speciale liften kan deze aan boord worden meegenomen.
Blussysteem
De voertuigen beschikken over twee verschillende blussystemen voor brandbestrijding met een hogedruksysteem voorzien van 100 bar voor het genereren van fijne nevelsproeing. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een tunnelbuis te koelen of om de bermen van de tunnel te nat te houden. En tweede systeem is voorzien van normale druk (10 bar) voor normale branden. De trein is voor deze blusmomenten voorzien van 40.000 liter water en 1.200 liters schuimconcentraat aan boord wat opgeslagen is in de middelste wagon. Dit schuim kan worden gespoten met de twee hogedrukblussers en de normale brandblusser.
Er zijn ook twee jet-ventilatoren op het dak aan de voor- en achterzijde geplaatst, die transporteren
de watermist die door de hogedrukmonitoren wordt uitgestoten. Deze ventilatoren kunnen ook gebruikt worden tijdens de evacuatie van mensen om tegendruk te creëren in een met rook gevulde tunnel en om te voorkomen dat de stroom omkeert. Andere functionaliteiten zijn zoeklichten en warmtebeeldcamera's voor zoek- en reddingsoperaties waarbij er mensen gered moeten worden. Al deze bediening vindt plaats vanuit de cabine.
Maatwerk
De "Servicejet" is speciaal maatwerk voor de ÖBB, maar ook goedgekeurd voor het Duitse spoorwegnet. De railvoertuigen zijn aangeschaft door Rail Equipment GmbH, een volledige dochteronderneming van ÖBB-Infrastruktur AG.