Tesla gaat Berlijnse shuttledienst vervangen door batterijtreinen
Autofabrikant Tesla zal vanaf deze zomer de diesel-elektrische treinen die worden gebruikt om werknemers en publiek naar de megafabriek in Berlijn te vervoeren, vervangen door nieuwe batterij-aangedreven modellen.
De gigantische fabriek in Berlijn-Brandenburg, produceert zowel zijn Model Y-voertuigen als batterijcellen, de eerste locatie in Europa waar hij in eigen beheer cellen produceert, samen met elektrische voertuigen.
Pendeltrein
Het bedrijf biedt voor zowel medewerkers als publiek een gratis pendeldienst van Berlijn naar Tesla's eigen treinstation bij de fabriek, dat ongeveer 35 kilometer van het centrum van de stad ligt. De treindienst door ruim 3.500 mensen per dag gebruikt. Momenteel rijdt er op deze lijn een Bombardier Talent dieseltrein. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een batterijtrein gaat rijden. De treindienst wordt gereden door Niederbarnimer Eisenbahn.
Doordeweeks rijden er per dag 28 treinen naar de fabriek waarvan 26 retourritten, met een reistijd van circa 12 minuten. De route begint bij station Erkner, het eindpunt van de Berlijnse S-Bahn S3 en op de RE1 Berlijn - Frankfurt/Oder en eindigt bij de fabriek van Tesla.
Lease van Mireo B batterij-treinen
De nieuwe treinen die zullen gaan rijden zijn de Siemens Mireo Plus B. Dit zijn batterijtreinen die gebaseerd zijn op het succesvolle Mireo-platform van Siemens Mobility. De treinen zullen worden gehuurd via Siemens' dochteronderneming Smart Train Lease die eerder dit jaar door de treinfabrikant werd opgestart om gestandaardiseerde treinen te leveren die ook in korte termijn beschikbaar zullen zijn.
Voordat de nieuwe treinen gaan rijden, zal er een korte overgangsperiode zijn waarin er geen treinshuttle zal rijden, aldus Tesla.