NS wil nieuwe ÖBB DANI-trein inzetten als enkelvoudige Nightjet naar Wenen
De NS wil vanaf 14 december 2025 in samenwerking met de Oostenrijkse ÖBB de nieuwe generatie Nightjet inzetten naar Wenen. Dat blijkt uit openbare ingediende documenten bij de markt-toezichthouder ACM. Het gaat om een treindienst die dagelijks plaats moet vinden in beide richtingen maar in tegenstelling tot nu een andere route rijdt.
Vorige week maakte de NS bekend dat ze plannen hadden voor een enkelvoudige verbinding naar Oostenrijk. Inmiddels zijn er meer details voor deze plannen openbaar gemaakt via de ACM. Uit deze plannen blijkt dat de NS in samenwerking met de ÖBB de nieuwe generatie ÖBB Nightjet in wil zetten die in Oostenrijk DANI genoemd wordt. Het verschil met de huidige NightJet is naast fors verbeterd comfort dat er een enkelvoudige trein wordt ingezet die niet meer tussentijds wordt gesplitst wat nu nog in Nürnberg gebeurt. Dit moet tevens ook de kans op vertragingen verminderen.
In de huidige situatie rijdt er ook een trein vanaf Amsterdam Centraal via Utrecht en Arnhem naar Innsbruck. Deze zal via de huidige route blijven rijden. Daarnaast is er ook nog een aparte Nightjet naar Zürich.
Dienstregeling en route
De trein rijdt elke dag en zal tussen Amsterdam Centraal en Wenen enkel nog stoppen te: Amersfoort Centraal, Deventer, Bad Bentheim, Rheine, Münster (Westf) Hbf, Hamm (Westf) Hbf, Passau Hbf, Wels Hbf, Linz Hbf, St. Pölten Hbf en Wien Meidling. Hieruit valt op dat de trein een afwijkende route rijdt waarbij in plaats van Emmerich nu bij Bad Bentheim de grens wordt overgestoken.
Volgens een indicatieve dienstregeling zal de trein om 19:08 vanuit Amsterdam vertrekken, om 21:04 in Bad Bentheim aankomen en om 9:17 in Wenen aankomen. De trein terug zal 20:10 vertrekken vanuit Wenen, komt om 07:34 aan in Bad Bentheim en eindigt zijn rit om 9:49 in Amsterdam Centraal.
Materieel
Als materieel wordt de Siemens Vectron locomotief ingezet in combinatie met een treinstel en vier rijtuigen.
Het DANI-treinstel, ook beter bekend als de Siemens Vectrain of de Viaggio, bestaat uit een slaapwagen met 40 bedden, mini cabines met in totaal 78 bedden, ligcoupés met in totaal 36 bedden, 96 zitplaatsen, en 4 bedden voor minder validen. Daar aangekoppeld lijken er ook nog klassieke slaap en lig/rijtuigen aanwezig te zijn met: Een klassiek slaaprijtuig voorzien van 36 bedden, 2 ligrijtuigen waarvan elk 28 gewone ligplaatsen heeft plus 2 voor minder validen en een zitrijtuig met 11 coupés met elk 6 stoelen.