Deutsche Bahn start aanbesteding voor vervanging van oude S-Bahn treinen

Een S-Bahn trein uit de omgeving van Stuttgart die op den duur vervangen zal worden. (Foto: Kaffeeeinstein)
Een S-Bahn trein uit de omgeving van Stuttgart die op den duur vervangen zal worden. (Foto: Kaffeeeinstein)

De Deutsche Bahn (DB) start voor haar S-Bahn vloot het project S-Bahn 2029+. Hierin start het Duitse spoorwegbedrijf een aanbesteding voor de levering van maximaal 400 nieuwe regiotreinen in een raamcontract, ter vervanging van een deel van de huidige S-Bahn vloot.

De nieuwe treinen zullen uiteindelijk de Baureihe 423/424/425/426 moeten vervangen die voornamelijk ingezet worden in de regio's bij grote steden, zoals Rhein-Main, Stuttgart en München, met mogelijke uitbreiding naar andere gebieden. De treinen zullen ook flexibel ingezet moeten kunnen worden zodat ze aangepast kunnen worden naar de behoefte van de klanten. Daarnaast moet de nieuwe vloot ook zorgen voor meer elektrische treinen die uiteindelijk dieseltreinen kunnen vervangen. Al eerder heeft de DB al een aparte aanbesteding gestart voor de levering van nieuwe treinen voor Keulen en München

Specificaties

De treinen moeten volgens de specificaties straks een maximale lengte van 68,3 meter hebben en kan verlengd worden tot drie gekoppelde treinen, het heeft een maximale snelheid van 160 km/u en is geschikt voor het ETCS-signaleringsysteem. De treinen zijn gelijkvloers met een hoogte van 960 mm zodat het toegankelijk is voor alle reizigers. De passagierscapaciteit bedraagt ongeveer 600 personen waarbij brede deuren van maximaal 160 cm zorgen voor een vlotte doorstroom. Het voertuig voldoet aan een aslastlimiet van maximaal 20 ton.

Levering

DB schat dat er ongeveer 300 nieuwe S-Bahn voertuigen nodig zijn, met een maximumlimiet van 400 voertuigen in deze raamovereenkomst. Het contract wordt beheerd door DB Regio. Het eerste gebruik van het S-Bahn 2029+-concept wordt al in dit jaar verwacht, wanneer de Rhein-Main Transport Association (RMV) waarschijnlijk het Gallus-netwerk rondom Frankfurt am Main zal aanbesteden. Hiervoor zullen al 85 treinstellen nodig zijn, waarbij de expoiltatie ervan al in 2032 verwacht wordt.

Bovendien lopen de exploitatiecontracten voor de S-Bahns van Stuttgart en München respectievelijk af in 2032 en 2034. Nu de huidige vloten het einde van hun operationele levensduur naderen, verwacht DB Regio AG dat het S-Bahn 2029+-platform de basis zal vormen voor toekomstige voertuigen in deze regio's. De exacte vereisten, met name wat betreft de ingebruiknamedata, zullen echter afhangen van de specificaties die door de overheid in aanstaande aanbestedingen worden uiteengezet.

Raamovereenkomsten met maximaal drie bedrijven

DB Regio wil raamovereenkomsten afsluiten met maximaal drie bedrijven, zodat het flexibel specifieke projecten kan starten via afzonderlijke afroepen. Dit betekent echter niet dat opdrachten gegarandeerd worden. Vooral als DB Regio geen aanbestedingen voor transportdiensten wint van een openbare aanbestedende dienst, kunnen er geen afroepen plaatsvinden. Daarnaast behoudt DB Regio zich het recht voor om tijdens de looptijd van de overeenkomst bepaalde diensten ook bij andere partijen in te kopen.

Binnen een periode van acht jaar na de start van de raamovereenkomst kunnen afroepen worden gedaan. Dit geldt niet alleen voor DB Regio zelf, maar ook voor haar dochterondernemingen.