Proef met batterijtrein in Friesland voorlopig van de baan
Een proef met batterijtreinen op het Friese spoor is voorlopig niet haalbaar, meldt provincie Fryslân. Hoewel de huidige WINK-treinen geschikt zouden zijn voor inzet ervan, zit de toekomstige pilot voor ERTMS tussen Leeuwarden en Harlingen Haven als proeftraject in de weg.
Door de ERTMS-proef is het traject straks drukker bezet dan normaal, en zou een extra proef met batterijtreinen in de weg liggen. Bovendien zijn deze treinstellen de komende periode niet beschikbaar omdat Arriva ze eerst moet ombouwen voor ERTMS, is het antwoord van de provincie op vragen van de Friese VVD.
Serieuze proef
Al eerder had er enkele jaren geleden een kleine proef plaatsgevonden tijdens een enkel retourritje op deze spoorlijn, en in 2022 ook een proef op Almelo - Hardenberg en Arnhem Centraal - Doetinchem. Een serieuze proef voor haarbaarheid in de provincie zou in 2024 of 2025 worden verwacht. Deze zal niet doorgaan, waardoor het onduidelijk is wanneer deze wel plaats zal vinden.
Batterijtreinen
Ongeveer 15 procent van het Nederlandse spoorwegnet is nog niet geëlektrificeerd, waardoor dieseltreinen, die CO2 uitstoten, op deze trajecten rijden. Spoorbeheerder ProRail en de provincie streven er samen met Arriva naar om zo snel mogelijk uitstootvrij te rijden. Het installeren van bovenleidingen voor elektrische treinen is echter duur en tijdrovend. Daarom worden duurzame alternatieven zoals waterstoftreinen en batterijtreinen overwogen.
Duurzaamheid
Fryslân heeft gekozen voor batterijtreinen en blijft deze keuze ondersteunen. Deze treinen passen binnen de ambitie voor duurzaam vervoer, hoewel er momenteel geen nieuwe streefdata voor proeven zijn vastgesteld.
Het provinciebestuur bevestigt nog steeds de ambitie te hebben om tegen december 2035 volledig emissievrij treinvervoer te realiseren. Onderzoeken naar de haalbaarheid gaan door. In de eerste helft van 2025 verwacht het bestuur met een voorstel te komen voor Provinciale Staten.