Alstom wint opnieuw een prijs voor model van Coradia-platform
Treinfabrikant Alstom heeft in samenwerking met de Deense vervoerder DSB met trots aangekondigd dat de IC5 Coradia Stream-trein de prestigieuze "Red Dot Award" 2024 heeft ontvangen voor vanwege het design.
De Red Dot Design Award is een van 's werelds grootste ontwerpwedstrijden op het gebied van design, productontwerp, communicatieontwerp en een verscheidenheid aan ontwerpconcepten.
IC5 voor DSB
In april 2021 ondertekenden Alstom en DSB een historische raamovereenkomst ter waarde van 2,6 miljard euro voor de levering van 100 Coradia Stream-treinen en 15 jaar full-service onderhoud.
De IC5-trein is het resultaat van een nauwe en innovatieve samenwerking tussen Alstom en DSB. Het interieur van de nieuwe IC5-treinen weerspiegelt de nieuwste ontwerpprincipes van Alstom, waarbij natuurlijke materialen zoals echt hout en ruw metaal zijn verwerkt. Alstom heeft in samenwerking met DSB een tijdloos ontwerp gecreëerd, dat een warme en uitnodigende sfeer voor de passagiers creëert. Bovendien is de binnenverlichting zorgvuldig ontworpen om passagiers te helpen bij het navigeren en tegelijkertijd de algehele ervaring te verbeteren met verschillende helderheidsniveaus en harmonieuze kleurencombinaties.
"We zijn ongelooflijk trots om deze erkenning te ontvangen voor onze aankomende IC5-treinen, nog voordat ze klaar zijn om op het spoor te rollen. Vanaf het begin hebben we ons gericht op het creëren van een unieke en prettige klantervaring met een tijdloze uitstraling. De prijs is een bewijs van de focus en traditie van DSB om functionaliteit te combineren met esthetiek. We kijken ernaar uit om onze klanten hiervan te laten genieten”, zegt Jürgen Müller, directeur Strategie en Rollend Materieel van DSB.
Eerdere gewonnen award
Het is niet de eerste keer dat Alstom een award heeft gewonnen met hun Coradia Stream en Max platformen. In 2022werd de treinbouwer onderscheiden met een 'Good Design Award' voor het exterieur van de Coradia-hogecapaciteitstrein voor de Duitse klant LNVG.
In zijn motivatie zei het European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies: "De gesloten en netjes gemodelleerde vorm met onzichtbare stootbuffers ondersteunt het dynamische karakter visueel en optimaliseert de aerodynamische prestaties en lage geluidsemissie van de voorkant."