Rover: "Spitstrein Harderwijk moet snel terugkomen"
Reizigersvereniging Rover wil dat er snel meer treinen gaan rijden tussen Harderwijk en Utrecht. De vereniging is teleurgesteld dat de eerste stap, namelijk de herinvoering van de spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort, nog steeds niet is goedgekeurd.
Vanwege personeelstekorten werden de extra spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort eind 2022 tijdelijk uit de dienstregeling gehaald. Aanvankelijk zouden ze eind dit jaar weer gaan rijden, als onderdeel van het nieuwe contract tussen NS en de overheid dat op 1 januari 2025 ingaat. Helaas wordt de terugkeer van de treinen tegengehouden door een discussie over de veiligheid van de spoorwegovergangen, waar het aantal auto's is toegenomen.
Drukte in de trein
De reizigersvereniging is verbaasd vanwege dit besluit. "Het is niet heel vreemd dat er meer auto’s zijn gaan rijden op de Veluwe, zonder deze spitstreinen is de reistijd tussen Harderwijk en Utrecht bijna een kwartier langer en de treinen puilen uit", stelt Rover-directeur Freek Bos. Hij stelt dat het aantal auto's minder wordt zodra er weer spitstreinen gaan rijden. Bovendien zou volgens Freek Bos twee treinen per uur niet toereikend zijn voor dit traject.
Rover dringt er daarom op aan dat er snel een besluit wordt genomen over de aanleg van een keerspoor in Harderwijk. Dit zou het mogelijk maken om de hele dag elke kwartier een trein te laten rijden tussen Harderwijk en Utrecht.
Veiligheid
Rover hecht ook belang aan de veiligheid op spoorwegovergangen. Over de veiligheid bij de terugkeer van de spitstreinen maakt Rover zich echter geen zorgen: "Deze treinen hebben al jarenlang gereden zonder problemen en op andere trajecten met spoorwegovergangen rijden veel meer treinen”, aldus Freek Bos.