Hoe twee studenten een site bouwen om eenvoudig geld bij vertraging te kunnen claimen

Met de website Trein-vertraging.nl kunnen reizigers heel eenvoudig geld claimen bij een opgelopen vertraging. (Foto: Treinenweb.nl)
Met de website Trein-vertraging.nl kunnen reizigers heel eenvoudig geld claimen bij een opgelopen vertraging. (Foto: Treinenweb.nl)

Veel treinreizigers hebben er vaak mee te maken gehad: Vertraging tijdens de reis. Nu is het volgens Europese regelgeving verplicht dat vervoersbedrijven vanaf 60 minuten vertraging de reiziger geld moet terugbetalen. In de Nederlandse concessie is zelfs vereist dat de NS vanaf 30 minuten vertraging de reiziger een deel van het bedrag moet terugbetalen, en op de HSL geldt dat zelfs vanaf 15 minuten.

Het claimen van de vergoeding kan via de website van de NS, of die van een andere vervoerder. Echter vonden de Utrechtse studenten Michael Hilhorst en Daan Ykema dit te complex. Zij hebben destijds als schoolproject de website Trein-vertraging.nl opgezet, zodat de reiziger zonder extra kosten automatisch geld kan claimen door opgelopen vertragingen. Volgens de site zijn claims met terugwerkende kracht tot 3 maanden mogelijk, worden vertragingen automatisch gedetecteerd en is een account binnen vijf minuten aangemaakt. De site kan inmiddels spreken over een succes omdat er inmiddels al meer dan 90.000 euro uitgekeerd is.

Slimme software

Het tweetal heeft een softwaresysteem ontwikkeld dat alle treinen in het hele land bijhoudt. Dat deze op een slimme manier te werk gaat kunnen ze bevestigen: "Als er een traject is met vertraging, dan slaan we dat op. Als gebruiker hoef je alleen je ov-kaartnummer te koppelen op de site. Dan kunnen wij zien op welke trajecten je vertraging had en of je recht hebt op een vergoeding". Het enige wat de gebruiker hoeft te doen is hun reishistorie te importeren. Dit gaat volledig automatisch door het invullen van hun OV-chipkaart nummer en de verloopdatum. Ook kan dit handmatig worden ingeladen via een gedownload bestand vanaf de website van NS of OV-Chipkaart.nl

Privacy

Over privacy hoeft de gebruiker zich geen zorgen te maken, benadrukken ze: "Wij maken een melding bij de NS en die maakt het bedrag naar je over. Wij hebben niks met de rekeningnummers of transacties te maken. Wij zorgen er alleen voor dat het verzoek voor de vergoeding makkelijk gedaan kan worden. En dat de treinreiziger dus makkelijk zijn geld kan krijgen". Daarnaast geven ze ook aan op hun pagina met Veelgestelde Vragen dat ze voldoen aan de wettelijke regels voor gegevensbescherming (AVG).

Gratis

De dienst is voor particuliere gebruikers gratis. Ook zakelijke klanten kunnen zich aanmelden zodat ze deze service voor meerdere personen bij kunnen houden, maar hier wordt dan wel een kleine bijdrage voor gevraagd, zodat het voor particulieren gratis blijft.