Koninklijk Rijtuig gaat binnenkort naar collectie van Spoorwegmuseum

De Koninklijke Trein zal vanaf vrijdag 12 juli worden opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. (Foto: NS)
De Koninklijke Trein zal vanaf vrijdag 12 juli worden opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. (Foto: NS)

Het Koninklijk Rijtuig SR10 wordt samen met begeleidingsrijtuig SR12a toegevoegd aan de collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Wouter Koolmees, president-directeur van NS, zal volgende week vrijdag de twee rijtuigen officieel overdragen aan het Spoorwegmuseum.

De Koninklijke Trein komt vrijdag 12 juli om 11.29 uur aan in het Spoorwegmuseum. Na de overdracht worden de twee rijtuigen gereed gemaakt om in de dichtbije toekomst voor publiek open te kunnen worden gesteld. Het eerste moment dat publiek voor het eerst de trein van binnen kan bezichtigen is tijdens het Open Trein Festijn van 20 t/m 22 september, wat plaatsvindt in het museum. Al eerder werd het belangrijkste rijtuig SR10 al voor een periode in bruikleen tentoongesteld tijdens de tentoonstelling 'Royal Class' in 2010, echter was het rijtuig niet van binnen te bezoeken.

Met pensioen

Vorig jaar juni maakte de NS, de eigenaar van de trein, bekend dat het rijtuig en de bijbehorende begeleidingsrijtuigen met pensioen gingen. Zo eindigt na bijna 160 jaar de inzet van een speciaal Koninklijk rijtuig voor binnen- en buitenlandse reizen van de Koning en Koningin en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken. De afgelopen jaren werd het rijtuig weinig meer ingezet. De RVD heeft laten weten dat deze het eind van zijn levensduur is.

Interieur

De SR10 is in 1992 door Talbot verbouwd tot koninklijke rijtuig en in december 1993 opgeleverd. Het interieur is ontworpen door de firma Struik & Hamerslag uit Strijen en in samenspraak met koningin Beatrix tot stand gekomen. Het rijtuig beschikt over een salon met vergadertafel en een zithoek met fauteuils en een tweepersoonsbankje. Verder beschikt het rijtuig over twee slaapruimten met elk een stapelbed, een klein bureau en een douche/toiletruimte met wastafel. Ook is er een slaapruimte met een stapelbed voor begeleidend personeel en een keukentje.

In 2012 kreeg werd het rijtuig voor de binnenlandse ritten versterkt met twee eerste klas begeleidingsrijtuigen om groepen gasten te vervoeren. Deze werden de SR11a en SR12a genoemd. De SR11a is aangepast met een bar en een extra bed. De SR10 is wel geschikt voor het buitenland, maar heeft geen goedkeuring voor HSL-trajecten.

Inzet

De SR10 werd voor het eerst ingezet in februari 1994 voor een reis van de koninklijke familie naar Oostenrijk. Daarna werd deze trein bij diverse officiële gelegenheden gebruikt. In 1997 bijvoorbeeld, bij de opening van de Stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg, op Koninginnedag, bij de openingen van verschillende stations en bij de opening van de Betuweroute in 2007. Het koninklijke rijtuig werd ook gebruikt tijdens staatsbezoeken. In november 2016 reisden Koningin Maxima en Koningin Mathilde van België ermee naar de opening van het vernieuwde Utrecht Centraal. Het rijtuig vervoerde het koningspaar voor het laatst tijdens hun staatsbezoek aan België in 2023.