Gemeente Hoogeveen pleit opnieuw voor Intercity-station
De gemeente Hoogeveen pleit opnieuw om hun station een Intercity-status te laten geven. Hiermee zou de Drentse stad beter bereikbaar moeten worden met meer treinen dan er tot nu toe stoppen. Momenteel is het station een Sprinter-station waar vier trein per uur stoppen.
Wethouder Roelof Bisschop gaf zijn wens aan tijdens een gesprek met RTV Drenthe. Het is niet voor het eerst dat de gemeente pleit voor een Intercity-status, maar de NS zag dit niet zitten. Nu er 2.000 extra woningen in Hoogeveen gebouwd worden, ziet Bisschop opnieuw kansen om Hoogeveen beter bereikbaar te maken. Ook geeft hij aan dat er een economisch belang bij is: Verzekeraar TVM wil zich namelijk settelen bij het station van Hoogeveen.
In samenwerking met het verzekeringsbedrijf wil de gemeente bidbook presenteren. Daarin staat dat Hoogeveen een Intercity-station moet zijn waar zelfs iedere tien minuten een trein stopt. Dit hoopt Hoogeveen te kunnen realiseren door de derde en vierde Intercity die er mogelijk gaan komen tussen Groningen en Zwolle een extra stop te laten maken. Dan zou er een goede aansluiting geboden moeten worden met Zwolle.
De vraag is of extra stops op station Hoogeveen mogelijk zouden zijn. Na een eerdere verkenning van de gemeente en de provincie in 2015 liet spoorbeheerder ProRail weten dat dit onmogelijk is. Er waren plannen voor een opnieuw aangelegde spoorboog die inmiddels al gerealiseerd is. Hierdoor kunnen de doorgaande treinen een kleine tijdswinst halen.