Opnieuw tegenslag op HSL-spoor door nieuwe snelheidsverlaging

Opnieuw is er voor de reiziger tegenslag op de HSL vanwege een nieuwe snelheidsverlaging. (Foto: Google Streetview)
Opnieuw is er voor de reiziger tegenslag op de HSL vanwege een nieuwe snelheidsverlaging. (Foto: Google Streetview)

Opnieuw is er vanaf woensdag tegenslag voor reizigers op de HSL, want vanwege problemen aan tien viaducten op het traject in Het Groene Hart is er besloten de snelheid op vijf viaducten te verlagen van 120 naar 80 kilometer per uur.

Recent zijn er er volgens spoorbeheerder ProRail nieuwe conclusies getrokken uit de onderzoeken naar de constructieve ontwerpfouten bij de viaducten die zijn aangelegd. Tijdens de aanleg van de HSL zijn ze te licht ontworpen waardoor ze nu niet stabiel genoeg meer zijn om nog met hoge snelheid overheen te rijden.

NS: Onacceptabele tegenslag

NS spreekt in een nieuwsbericht dat ze het 'onacceptabel' vinden dat er opnieuw een snelheidsverlaging moet plaatsvinden op het hogesnelheidstraject. De spoorlijn, ontworpen voor een topsnelheid van 300 kilometer per uur, kent op verschillende locaties tussen Hoofddorp en Rotterdam al lagere maximumsnelheden van slechts 120 kilometer per uur. Vanaf woensdag wordt de snelheid op vijf locaties verder verlaagd naar 80 kilometer per uur vanwege scheurtjes in de constructie die in 2022 werden ontdekt.

Volgens NS zou nieuwe situatie tot meer vertragingen gaan leiden voor reizigers en gemiste overstappen. NS onderzoekt momenteel met ProRail of de dienstregeling hierop moet worden aangepast. Hoewel de problemen al 2,5 jaar bekend zijn is er nog geen zicht in een allesomvattende oplossing. Al eerder gaf ProRail aan dat een vernieuwing van het Zuidweg bij Rijpwetering pas eind 2025 op de planning staat.

Overleg

NS wil met beheerder Infraspeed in overleg over de problemen. Als deze niet worden opgelost, komen de toekomstige ambities om vaker en sneller te rijden mogelijk in gevaar, stelt de landelijke vervoerder. Ook ProRail betreurt de situatie maar kan niet beloven dat de dienstregeling niet wordt aangepast met minder treinen als gevolg.