Rover pleit voor afschaffen van toeslag voor trage Intercity Direct

Reizigersvereniging Rover pleit voor het afschaffen van de toeslag voor de trage InterCity Direct. (Foto: Treinenweb)
Reizigersvereniging Rover pleit voor het afschaffen van de toeslag voor de trage InterCity Direct. (Foto: Treinenweb)

Reizigersvereniging Rover voelt zich onaangenaam verrast door het nieuwe debacle van het HSL-spoor. Vanwege constructieproblemen in een aantal bruggen mogen de treinen op enkele trajecten tussen Schiphol en Rotterdam maximaal 80 kilometer per uur rijden. De reizigersvereniging pleit er daarom voor om de toeslag voor reizigers te schrappen.

De HSL kampt al lange tijd met ondermaatse prestaties door een combinatie van problemen met bruggen en viaducten, werkzaamheden en kinderziektes bij de nieuwe ICNG-treinen. Nu de maximumsnelheid op delen van het  hogesnelheidstraject 80 kilometer per uur is, moet de toeslag worden afgeschaft. "Je kunt hier met goed fatsoen geen toeslag voor vragen", zegt Rover-directeur Freek Bos. Ook pleit de organisatie voor het automatisch terugbetalen van toeslagabonnementen.

Begin 2024 had ongeveer 40% van de HSL-reizigers een vertraging van minstens 5 minuten. In de afgelopen maanden is dit percentage gedaald naar 30%, wat nog steeds te hoog is. Er wordt echter verwacht dat het aantal reizigers met vertraging binnenkort weer zal stijgen. Het lijkt erop dat een oplossing voor de reizigers nog lang op zich zal laten wachten.

"Dit is een hele onaangename, lelijke verrassing voor reizigers", stelt Rover-directeur Freek Bos. "We waren juist in afwachting van een structurele oplossing voor het viaduct Rijpwetering. Nu blijkt dat het bij veel meer viaducten mis is. De reiziger weet niet meer waar hij aan toe is. Er moet nu snel een plan komen hoe en vooral ook wanneer de problemen opgelost worden".