Koninklijke trein overhandigd aan het Spoorwegmuseum

Vrijdag is het Koninklijk rijtuig feestelijk overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Wouter Koolmees, president-directeur van NS overhandigde samen met oud-machinist Geert Zinger (90) een pentekening en de sleutel van het rijtuig aan Leontien Lems, directeur-bestuurder van het Spoorwegmuseum.

Het blauwe rijtuig waar de NS zich altijd over ontfermd heeft is aan het einde van zijn levensduur en gaat samen met één van de twee begeleidingsrijtuigen van hun pensioen genieten in het museum. Het krijgt een mooie plek in het Spoorwegmuseum zodat iedereen deze binnenkort van binnen kan bewonderen. Tijdens het Open Trein festijn van 20 tot en met 22 september 2024 zal de Koninklijke Trein voor iedereen geopend zijn.

Pensioen

Vorig jaar juni werd aangekondigd dat de Koninklijke trein met pensioen gaat, omdat de trein aan het einde van zijn levensduur is. Hiermee komt ook een einde aan de inzet van een speciaal Koninklijk rijtuig voor binnen- en buitenlandse reizen van de Koning en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken.

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima hebben tijdens het staatsbezoek aan België in juni vorig jaar voor het laatst gebruik gemaakt van de Koninklijke trein. Tijdens het staatsbezoek van België aan Nederland in 2016 hebben Koningin Máxima en Koningin Mathilde van België ook de Koninklijke trein genomen ter gelegenheid van de opening van het toen volledig vernieuwde station Utrecht Centraal.

Historie

In het jaar 1839, ruim een week na de opening van de spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem, maakte toekomstig Koning Willem II samen met zijn gezin een ritje met de trein in het meest luxe rijtuig waarover de HSM beschikte, een zogeheten Berline. Sindsdien namen alle monarchen van ons Koninkrijk - inclusief troonopvolgster prinses Amalia - met regelmaat de trein. De HSM bouwde in 1848 een Koninklijk rijtuig voor Willem II, terwijl de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij er twee voor Willem III bouwde in respectievelijk 1857 en 1861. 1864 werd de SR1, het eerste Salon Rijtuig gebouwd voor Anna Paulowna die er nooit mee gereisd heeft. Sinds die tijd werd met enige regelmaat het rijtuig ingewisseld voor een modernere versie. Begin jaren negentig moest het toenmalige Koninklijk rijtuig (SR9) worden vervangen. De opvolger van dit rijtuig (de SR10) werd toen ontworpen op basis van een eerste klas Intercity Rijtuig die van binnen volledig leeggehaald werd, en opnieuw opgebouwd met diverse leef-coupés, zoals twee slaapkamers met badkamer, een salon, een keuken en ruimtes voor de begeleiding.

In 2012 kreeg de SR10 versterking van twee extra begeleidingsrijtuigen voor het vervoer van genodigden. Dit waren normale ICR-rijtuigen eerste klas waarvan er de SR12 enkele wijzigingen kreeg met onder meer een bar, en een kast met toebehoren voor het comfort van gasten, zoals paraplu's en simpele matrasjes. Dit derde rijtuig is niet opgenomen in de collectie van het museum.