Overijssel en Drenthe hebben aanbesteding voor Vechtdallijnen geopend

De provincies Overijssel en Drenthe hebben de aanbesteding voor de Vechtdallijnen geopend.  (Foto: Alfenaar)
De provincies Overijssel en Drenthe hebben de aanbesteding voor de Vechtdallijnen geopend. (Foto: Alfenaar)

Sinds vorige donderdag kunnen spoorvervoerders inschrijven om mee te dingen naar de treinconcessie voor de Vechtdallijnen. De provincies Overijssel en Drenthe hebben aangekondigd dat de aanbesteding van de spoorlijn nu open is.

De concessie Vechtdalverbinding is momenteel nog in handen van Arriva en bestaat uit de treindiensten tussen Zwolle en Emmen (RS20) en tussen Almelo en Hardenberg (RS21). Op de eerste lijn rijden er momenteel twee- en driedelige elektrische GTW's, en op de andere rijdt momenteel de twee-delige dieseltrein LINT waarvan deze op den duur vervangen moet worden in elektrische treinen omdat dit traject naar verwachting eind 2028 geëlektrificeerd zal zijn. De nieuwe concessie geldt voor een periode van vijftien jaar en moet in december 2028 ingaan.

Voor de nieuwe concessie nemen de provincies het bestaande vervoersaanbod als basis. Zij hopen echter dat een nieuwe vervoerder mee zal denken over een mogelijke uitbreiding van het traject in de toekomst. Martijn Dadema, verantwoordelijk gedeputeerde van Overijssel (GroenLinks), zegt hierover: "De huidige lijnen worden door de reizigers hoog gewaardeerd. Dat niveau willen we minimaal behouden.

Vervoerders kunnen zich tot 20 januari 2025 inschrijven. In april volgend jaar maken de provincies bekend welke vervoerder de concessie krijgt. “Afhankelijk van het resultaat van de aanbesteding geven beide provincies gezamenlijk ongeveer 15 miljoen euro per jaar subsidie om de treinen op deze lijnen te laten rijden,” aldus de provincies in een reactie. Ook Arriva mag zich weer inschrijven.