Drie vervoerders in race voor aanbesteding OV in Achterhoek en Rivierenland

Er zijn nog drie vervoerders in de race voor de aanbesteding OV in Achterhoek en Rivierenland. (Foto: Treinenweb)
Er zijn nog drie vervoerders in de race voor de aanbesteding OV in Achterhoek en Rivierenland. (Foto: Treinenweb)

De Provincie Gelderland gaat de komende maanden bepalen welke vervoerder het meest geschikt is voor het treinverkeer en (buurt)bus in de regio Achterhoek en Rivierenland. Afgelopen dinsdag werd bekendgemaakt dat Arriva, EBS en Keolis zich hebben ingeschreven voor de aanbesteding voor het openbaar vervoer.

De vervoerder die door de provincie wordt gekozen, mag tien jaar lang al het vervoer in de twee gebieden verzorgen, met een mogelijke verlenging tot uiterlijk december 2042. Momenteel wordt het vervoer in Achterhoek en Rivierenland verzorgd door Arriva, behalve de treindienst tussen Arnhem en Doetinchem, die in handen is van Breng. De winnaar van de aanbesteding zal ook verantwoordelijk zijn voor de RegioExpress, een sneltrein die vier keer per dag tussen Arnhem en Doetinchem zal rijden als aanvulling op de stoptrein.

De dienst zal geëxploiteerd in de RRReis-formule die gebruikt wordt in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland.

Trajecten

De aanbesteding geldt naast de genoemde twee regio's de volgende spoortrajecten: Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel, Winterswijk-Zutphen, Zutphen-Apeldoorn. Ook de treindienst van Breng die tussen Arnhem en Doetinchem rijdt, mag door de nieuwe uitbater worden gereden.

Beoordeling

Een speciaal team van de Provincie Gelderland zal de vervoerders beoordelen op ongeveer honderd criteria, waaronder dienstregelingsuren, service en veiligheid. Ook de toekomstplannen van de vervoerders zullen meewegen bij de selectie. Een van de eisen is bijvoorbeeld dat er uiterlijk op 1 januari 2030 toiletten in de treinen moeten zijn ingebouwd.