NS zet ICNG vaker in op HSL om reistijd te beperken vanwege vertraging op de HSL

NS zet de ICNG vanaf 5 augustus vaker in op de HSL om de reistijd te beperken als gevolg van de vertraging op de HSL vanwege problemen met de infrastructuur. (Foto: Treinenweb)
NS zet de ICNG vanaf 5 augustus vaker in op de HSL om de reistijd te beperken als gevolg van de vertraging op de HSL vanwege problemen met de infrastructuur. (Foto: Treinenweb)

NS voert vanaf 5 augustus een aantal kleine aanpassingen door in de dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL). Directe aanleiding is de verdere beperking van de maximum snelheid op een groot deel van deze lijn van 120 naar 80 km/uur.

Vanwege de verlaging van de maximumsnelheid, die ingelegd is vanwege problemen aan de viaducten, wordt de reis momenteel zo'n 3 minuten langer wordt. Door op het traject tussen Breda en Amsterdam de ICNG-trein in te zetten, zorgen we ervoor dat de extra reistijd daar verder beperkt blijft. Op plekken waar geen snelheidsbeperking geldt, kan deze trein 200 km/uur rijden om zo vertraging weer in te halen. NS voert de extra reistijd door in de dienstregeling. Zodat reizigers in de reisplanners altijd de juiste vertrek- en aankomsttijden vinden.

De NS rijdt twee verschillende binnenlandse trajecten over de HSL tussen Amsterdam en Breda, dit is Amsterdam Centraal - Breda (treinserie 900) en Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (treinserie 1000). Volgens de website van Treinposities.nl rijdt net meer dan de helft van de treinritten op deze trajecten een ICNG-trein, het andere deel wat rijdt is een TRAXX combinatie met getrokken rijtuigen die maximaal 160 km/uur kan halen.

Overstap

Deze wijzigingen hebben impact op de reistijd en overstaptijd op verschillende stations van de HSL. Door de aangepaste dienstregeling kan het zijn dat een trein eerder vertrekt of later aankomt. Ook komt het voor dat een overstap niet meer mogelijk is. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor een deel van de reizigers uit Breda die in Rotterdam willen overstappen naar Schiphol. NS adviseert de reizigers om de rechtstreekse Intercity direct te nemen van Breda naar Schiphol.

Onacceptabel

Eerder deze maand werd er bekend gemaakt dat de er extra snelheidsbeperking worden ingesteld op de viaducten van de HSL waar eerder scheurtjes werden aangetroffen. Dat was bovenop al geldende snelheidsbeperkingen. Door deze situatie was het aantal treinen eerder al teruggebracht.

NS vindt het onacceptabel dat dit nodig is. Er is nog geen zicht op de herstel- en reparatiewerkzaamheden van de viaducten. NS heeft aangegeven te blijven aandringen op een spoedig herstel, zodat de HSL op korte termijn weer snellere treinreizen en een betrouwbare dienstregeling kan bieden aan de reizigers.

HSL