NS leed afgelopen halfjaar een verlies van 109 miljoen euro

NS heeft afgelopen halfjaar een verlies geschreven van 109 miljoen euro. (Foto: Treinenweb)
NS heeft afgelopen halfjaar een verlies geschreven van 109 miljoen euro. (Foto: Treinenweb)

NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Dit betekent dat de kosten om treinen te laten rijden hoger waren dan de inkomsten uit treinkaartjes en abonnementen. Dit blijkt uit het financiële halfjaarbericht van NS voor 2024.

In de eerste helft van dit jaar is het aantal reizigerskilometers met 6,4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Ondanks deze groei heeft NS sinds de coronapandemie nog steeds te maken met structureel minder reizigers, mede door de blijvende impact van thuiswerken. Vergeleken met 2019, het laatste jaar vóór corona, ligt het aantal reizigerskilometers nu op 94%. Daarnaast zijn de kosten sterk gestegen door hoge inflatie. NS heeft deze inflatie niet volledig kunnen doorberekenen in de prijs van treinkaartjes.

Financieel

De opbrengsten uit reizigersvervoer in de eerste helft van 2024 stegen te opzichte van vorig jaar met 11,3 procent tot 1.619 miljoen euro. De opbrengsten van de exploitatie van stations daalden met 5,8 procent tot 227 miljoen euro. De reizigersgroei blijft achter waardoor reizigersaantallen nog altijd lager zijn dan de periode voor corona. De financiële tegemoetkoming voor de gevolgen van corona is in 2024 gestopt. In het eerste halfjaar van 2023 betrof dit 37 miljoen euro.

Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro vrijgemaakt voor het jaar 2024 waardoor NS een voorgenomen tariefsverhoging van de treinkaartjes en abonnementen van 8,7% kon uitstellen. Voor 2025 is dit bedrag niet meer beschikbaar, waardoor NS genoodzaakt is de uitgestelde tariefsverhoging in 2025 alsnog door te voeren, bovenop de reguliere inflatie.

Het rijden van treinen op het Nederlandse hoofdrailnet is nog steeds verlieslatend. NS heeft in de eerste helft van 2024 een onderliggend operationeel verlies van € 109 miljoen gerealiseerd tegenover min 87 miljoen in het voorgaande jaar. De toegenomen opbrengsten zijn onvoldoende om de gestegen kosten te compenseren. De kosten nemen toe door uitbreiding van de dienstverlening, het invullen van een groot aantal vacatures in 2023, de stijging van infraheffing en energielasten en het afsluiten van de nieuwe cao.

Besparingen

NS blijft zich inspannen om op diverse manieren de financiële prestaties te verbeteren en het treinkaartje voor de reizigers zoveel mogelijk betaalbaar te houden. Naast een in 2020 gestart besparingsprogramma neemt NS een extra pakket aan besparingsmaatregelen om jaarlijks 200 miljoen euro te besparen. Dit gebeurt door  te besparen op 500 banen, het afstoten van kantoorruimte en het verminderen van het aantal IT-systemen. En daarnaast onderzoekt NS of toekomstige opknapbeurten van treinen versoberd kunnen worden.

Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doet NS er alles aan dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers en de operatie.