Alstom tekent contract voor inbouw van ETCS in treinen van ÖBB

Een Cityjet van de ÖBB op het Oostenrijkse spoor. (Foto: ÖBB / Florian Pirnbacher)
Een Cityjet van de ÖBB op het Oostenrijkse spoor. (Foto: ÖBB / Florian Pirnbacher)

Treinfabrikant Alstom tekent een contract met de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) om maximaal 449 railvoertuigen te upgraden met het nieuwste ETCS-systeem. De waarde van het contract is meer dan 100 miljoen euro, en de ombouw duurt naar verwachting tot 2030.

"Ik ben erg blij dat we onze activiteiten op de Oostenrijkse spoorwegmarkt verder uitbreiden met de nieuwe ÖBB-order. Met de ultramoderne en internationaal succesvolle technologie van Alstom is ÖBB klaar voor de toekomst in het Europese spoorvervoer", benadrukt Lilian Meyer, Managing Director van Alstom Oostenrijk.

ETCS

Het treinverkeer op het spoor wordt steeds drukker en treinen gaat steeds vaker de grenzen over. Om deze uitdagingen veilig aan te gaan, wordt gebruikgemaakt van steeds vaker gebruik gemaakt van ETCS (European Train Control System), een gestandaardiseerd spoorwegveiligheidssysteem dat al in veel Europese landen wordt gebruikt, waaronder ook in Nederland op de HSL, Betuweroute en enkele trajecten wat de komende decennia steeds verder wordt uitgerold.

Het systeem is een onderdeel van het overkoepelende ERTMS-systeem, en verbetert de treinbesturing door treinen met kortere tussenpozen te laten rijden en verhoogt de veiligheid door treinen automatisch te remmen als ze te snel of te dicht op elkaar rijden. De upgrade is voor de ÖBB ook een belangrijke stap in de richting van het vergroten van de capaciteit van het spoorvervoer en het verlagen van de onderhoudskosten.

Inbouw

De raamovereenkomst voorziet in maximaal 449 voertuigen, waarbij de eerste vaste oproep 195 treinen omvat. De ombouw die nodig is voor de upgrade naar ETCS Baseline 3.6, vindt plaats onder verantwoordelijkheid van Alstom in de ÖBB-werkplaatsen in Linz en Wenen. Met meer dan 120 ETCS-projecten wereldwijd, 24.800 onboard units in meer dan 200 voertuigtypen en 13.300 km aan uitgeruste lijnen, is Alstom een ​​wereldleider in de digitalisering van het spoorvervoer.