Werkzaamheden aan Maaslijn kunnen voorlopig doorgaan

De werkzaamheden aan de Maaslijn kunnen voorlopig doorgaan. (Foto: Rob Dammers)
De werkzaamheden aan de Maaslijn kunnen voorlopig doorgaan. (Foto: Rob Dammers)

De werkzaamheden aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond kunnen voorlopig doorgaan. Aannemer Swietelsky is momenteel bezig met de voorbereidingen en zal vanaf begin volgend jaar officieel starten, ook al lopen er nog diverse bezwaren bij de Raad van State.

In juni leek het erop dat de ombouw van de Maaslijn opnieuw vertraging op zou leveren, omdat er nog twintig bezwaarprocedures liepen bij de Raad van State. De behandeling hiervan was nog niet ingepland, en de bezwaren gingen over zorgen omtrent stikstof, geluid, trillingen en andere vormen van hinder.

Bezwaren

Ook bij de Raad zelf zou er sprake zijn van vertraging door personeelstekort. "We zien een stijging van 25 procent in het aantal omgevingszaken die we binnenkrijgen en die zaken worden ook complexer. De grote aantallen, de complexiteit en het personeelstekort maken dat de behandeling van zaken langer op zich laat wachten. We doen er alles aan om dit op te lossen, maar dat heeft tijd nodig”, aldus een woordvoerder van de Raad tegenover SpoorPro.

Er zijn elf bezwaren ingediend, maar geen daarvan is gekoppeld aan een voorlopige voorziening die het project tijdelijk zou kunnen stilleggen. Een van de bezwaarmakers had aanvankelijk wel zo'n voorziening aangevraagd, maar heeft die later weer ingetrokken.

Hoewel de bezwaren nog moeten worden behandeld, staan voor Swietselsky alle seinen inmiddels op groen, en kan de spoorverdubbeling en elektrificatie plaats vinden. Volgens de Provincie Limburg zouden alle  werkzaamheden binnen 'de gestelde kaders vallen'.

Vernieuwing

Het hele traject krijgt een bovenleiding en enkele onderstations. Op vier locaties langs het bestaande spoor wordt een extra spoor aangelegd. Daarnaast worden op diverse plaatsen de spoorbogen verlegd, zodat treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Bovendien wordt de veiligheid van meer dan twintig overwegen verbeterd.

Inmiddels zijn de eerste treinen voor de Maaslijn geleverd door treinbouwer Stadler. De Flirt-treinstellen zijn in afwachting van de toelating omdat deze in vergelijking met de eerdere Flirt-stellen afwijkende techniek hebben. Naar verwachting zullen deze uiteindelijk op de bestaande geëlectrificeerde Arriva-lijnen in Limburg worden ingezet.

Vertraging in aanleg

De vernieuwing van deze spoorlijn heeft de afgelopen jaren veel vertraging opgelopen, waarbij de investeringen diverse malen verhoogd werden. Als gevolg van grote risico’s in de levering van materialen, prijsverhogingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne werd de aanbesteding tijdelijk stilgelegd. In oktober vorig jaar werd de verbouwing gegund aan Swietelsky. De bouw had aanvankelijk in 2024 klaar moeten zijn, maar inmiddels is duidelijk dat dit vanwege de opgelopen vertraging in 2027 zal zijn.