Spoorwegmuseum leent Blauwe Engel uit aan Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij

De NS41 tijdens een ritje van de Heimwee Express op Utrecht Maliebaan. (Foto: Eriksw)
De NS41 tijdens een ritje van de Heimwee Express op Utrecht Maliebaan. (Foto: Eriksw)

De Blauwe Engel NS41 van het Spoorwegmuseum wordt in bruikleen gegeven aan de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) op de Miljoenenlijn in Limburg. Daar zal de trein binnenkort regelmatig worden ingezet op deze karakteristieke spoorlijn tussen Kerkrade en Schin op Geul.

Dit toeristische spoorwegtraject, dat door het prachtige Zuid-Limburgse heuvellandschap slingert, biedt de perfecte omgeving voor het iconische treinstel om weer mooie ritten te maken zodat treinliefhebbers als het grote publiek de kans krijgen om opnieuw te genieten van een rit met dit stukje Nederlandse spoorweggeschiedenis. De Zuid-Limburgse maatschappij zal binnenkort de dienstregeling van de treinritten bekend maken.

Miljoenenlijn

De Miljoenenlijn staat bekend om haar inzet voor het behoud en de exploitatie van historisch materieel door de ZLSM, en de toevoeging van de Blauwe Engel aan hun collectie versterkt hun aanbod. Bezoekers van de Miljoenenlijn kunnen zich verheugen op een authentieke reiservaring met een van de meest geliefde treinstellen uit de Nederlandse spoorweggeschiedenis.

Met de overname begint de Blauwe Engel straks aan een nieuw hoofdstuk in zijn verhaal, waarin hij opnieuw dienst zal doen, dit keer in het prachtige landschap van Limburg, en waarin hij een nieuwe generatie de charme en elegantie van het verleden zal laten ervaren.

De ZLSM heeft de beschikking over diverse stoomlocomotieven, maar ook hebben ze diverse diesel, en dieselelektrische treinen in hun collectie. Een van hun treinen is een tweedelige Blauwe Engel (NS 179) die overigens niet rijvaardig is.

Geschiedenis van de NS 41

De Blauwe Engel met het nummer 41 kwam op 15 november 1954 uit de Rotterdamse fabriek van Allan rollen. De enkeldelige dieseltrein, wat ook een motorwagen genoemd wordt, vervangt de stoomtrein op de lokale spoorwegen. Van dit type materieel werden 30 motorrijtuigen en 46 tweewagenstellen gebouwd.

De dunbevolkte gebieden van het land hebben spoorlijnen die nauwelijks rendabel zijn en te duur om te elektrificeren. Zonder dieseltreinen zouden deze lijnen kunnen verdwijnen. De Blauwe Engel, bekend om zijn blauwe kleur en gevleugelde decoratie, reed vooral op regionale trajecten in Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland en de laatste jaren in Limburg. Hoewel de NS41 het grootste deel van zijn bestaan in het rood heeft rondgereden, kreeg hij in het museum zijn oorspronkelijke blauwe kleur terug.

Op 2 juni 1985 maakte de NS41 zijn laatste rit bij NS en werd vervolgens overdragen aan de Stibans voor het behoud ervan. Na een revisie bij NS in Tilburg werd de trein in 1995 permanent ondergebracht in het Spoorwegmuseum.