Aannemer BAM gaat palenwand aanbrengen voor herstel van HSL
Spoorbeheerder ProRail zal het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering laten herstellen en verstevigen, evenals de spoorbaan. Momenteel kunnen treinen daar niet met de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden, en moet de snelheid worden verlaagd tot 80 kilometer per uur.
Uit onderzoek is gebleken dat de constructie van het viaduct niet meer sterk genoeg is. In de stalen onderdelen van het viaduct zijn na verloop van tijd scheurtjes ontstaan, en de spoorbaan die op het viaduct aansluit, is verschoven.
Herstel HSL bij Rijpwetering
Aannemersbedrijf BAM verwacht in maart 2025 te beginnen met de aanleg van een palenwand, waarbij de volledige herstelwerkzaamheden naar verwachting eind 2026 afgerond zullen zijn. De rij van palen zal worden aangebracht over een lengte van 400 meter en dient als versteviging van de spoorbaan. De aannemer zal zijn best doen om de hinder voor omwonenden te beperken. Zo moeten de palen de grond in worden gedraaid, wat minder geluids- en trillingshinder moet opleveren.
De voorbereidende werkzaamheden, waaronder het tijdelijk dempen van een sloot en het plaatsen van een hulpbrug over de Zuidzijdervaart, starten in het najaar van 2024.
Problemen verspreid over de HSL
De problemen op de HSL, waardoor het treinverkeer aanzienlijk langzamer rijdt, spelen op meerdere plekken, waaronder Rijpwetering, Schuilingervliet, Westrik en Oude Terp, door problemen met de ondergrond. Inmiddels zijn er bij Schuilingervliet al aanpassingen gedaan, maar deze zouden nog niet de juiste resultaten laten zien. Daarom vindt er momenteel extra onderzoek naar plaats. Ook bij Westrik wordt de spoorligging nauwkeurig in de gaten gehouden totdat hier herstel plaats zal vinden.
Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu heeft de verwachting dat ProRail prioriteit aan het herstel blijft geven, en dat het herstel snel mogelijk moet worden uitgevoerd.