S-Bahn Berlijn doet proef met obstakeldetectie op treinen

Een treinstel uit de 484-serie op de S-Bahn in Berlijn. (Foto: Versian)
Een treinstel uit de 484-serie op de S-Bahn in Berlijn. (Foto: Versian)

Berlijn loopt voorop met 's werelds eerste S-Bahn die uitgerust is met een obstakeldetectiesysteem voor dagelijks gebruik. Siemens Mobility heeft in samenwerking met S-Bahn Berlin en het Digital Rail Germany (DSD)-initiatief een innovatieve obstakeldetectiesysteem geïnstalleerd en getest op de nieuwste S-Bahn-trein van de 484-serie.

Met het innovatieve detectiesysteem wil de treinfabrikant een assistentiesysteem ontwikkelen en testen voor  ongevallenpreventie en het autonoom rijden bij lage snelheden.

Obstakel-herkenning

Het doel van het project is om de prestaties van het nieuwe obstakeldetectiesysteem tijdens de dagelijkse werking onder verschillende weers- en routeomstandigheden uit te testen. De testgegevens worden gebruikt om de werking van het systeem te verfijnen. Het systeem registreert op de achtergrond diverse gegevens tijdens de looptijd van het project.

Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock bij Siemens Mobility, reageert met trots op hun nieuwste vinding: "Intelligente treinen die hun machinisten ontlasten van routinetaken en hen ondersteunen bij hun werk, zijn de toekomst van het gedigitaliseerde spoorvervoer. Deze treinen kunnen zichzelf automatisch instellen en uitschakelen, zorgen voor een energie-geoptimaliseerde werking, snel en veilig reageren op obstakels op het spoor en volledig automatisch rangeren op het depotterrein."

Proef

De technologie wordt getest in een samenwerking tussen Siemens Mobility die de techniek levert en afstelt, S-Bahn Berlin die de treinen laat rijden en van dit systeem voorziet, en Digitale Schiene Deutschland/DB InfraGo die de digitale kaart en verbinding maakt met open-data bronnen. De testresultaten worden samen met de VBB geëvalueerd die verantwoordelijk is voor de S-Bahn in en rondom de Duitse hoofdstad.

Het project maakt gebruik van geavanceerde sensoren, zoals LiDAR's en een infraroodcamera, om objecten op het spoor te detecteren. De sensorgegevens worden geanalyseerd met speciaal ontwikkelde algoritmen, waarbij de positie van de trein voortdurend wordt vergeleken met gedetecteerde objecten op een nauwkeurige 3D-digitale kaart. Dit systeem kan de machinist waarschuwen of de trein automatisch laten remmen.Siemens en Deutsche Bahn werken binnen het Digital Rail Germany-initiatief samen om deze technologie sneller te implementeren en innovatie in de spoorsector te stimuleren. Geanonimiseerde gegevens van gedetecteerde obstakels worden centraal verzameld voor verder onderzoek en AI-training.

Na een jaar testen onder diverse omstandigheden, waaronder de weersomstandigheden, zal het assistentiesysteem klaar zijn om als noodremhulpsysteem te functioneren ter ondersteuning van de machinist. De gegevens uit deze testfase zullen helpen om het systeem te integreren met andere automatiseringscomponenten voor geautomatiseerd rijden bij lage snelheden, zoals bij rangeren of het in- en uitschakelen van treinen. De veldtest heeft als doel om deze functionaliteiten te evalueren en verfijnen.