NS zet vanaf september extra treinen in om drukte tegen te gaan

NS zet vanaf september extra treinen in om drukte tegen te gaan. (Foto: Treinenweb)
NS zet vanaf september extra treinen in om drukte tegen te gaan. (Foto: Treinenweb)

Er worden door NS maatregelen genomen om mogelijke drukte na de zomervakantie tegen te gaan. Vanaf 2 september zet de vervoerder op veel trajecten langere treinen in. Daarnaast worden op een aantal trajecten vertrek- en aankomsttijden iets aangepast, zodat de dienstregeling betrouwbaarder wordt. Tegelijkertijd zal het door werkzaamheden op een aantal trajecten drukker zijn.

Na de zomervakantie vinden er op verschillende plaatsen in het land werkzaamheden plaats aan het spoor met veel impact voor reizigers. Van 30 augustus tot 8 september wordt er gewerkt aan het spoor op Utrecht Centraal. In oktober wordt onder andere gewerkt bij Rotterdam en bij Amersfoort. NS zet alles op alles om reizigers tijdens deze werkzaamheden zo goed mogelijk te informeren en begeleiden bij hun aangepaste reis.

Drukte

NS waarschuwt haar reizigers dat het in september kan het erg druk worden in treinen. Bijvoorbeeld op de omreisroutes bij de werkzaamheden. Het spoorbedrijf raadt reizigers aan om vooraf in de NS-app naar de 'druktepoppetjes' te kijken. Die geven met een groene, oranje of rode kleur aan of het een rustige trein is of juist niet. Het helpt reizigers een om een rustige trein te kiezen en de drukte te vermijden. Het helpt ook om de Meldingen aan te zetten in de NS-app. Dan krijg je vooraf van NS bericht of je trein druk of vertraagd is.

Vertrektijden

Op een aantal trajecten wijzigen de vertrektijden. Treinen vertrekken een minuutje later of in enkele gevallen iets eerder. Daarmee bouwt NS een buffer in om kleine verstoringen op te vangen. Zo wordt onder andere de snelheidsbeperkingen tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch opgevangen. Om die reden is eerder al de overstap van 2 minuten vanuit Utrecht Centraal in de richting van Tilburg uit de Reisplanner gehaald. De snelheidsbeperkingen zijn opgelegd door spoorbeheerder ProRail als tijdelijke veiligheidsmaatregel vanwege problemen met de baanstabiliteit. In de spits rijden er op de HSL extra treinen tussen Breda en Rotterdam.