Automatisch rangeren op goederenemplacement Kijfhoek is weer mogelijk

Het automatisch rangeren op goederenemplacement Kijfhoek is weer mogelijk. (Foto: ProRail)
Het automatisch rangeren op goederenemplacement Kijfhoek is weer mogelijk. (Foto: ProRail)

Het automatisch rangeren, ook bekend als heuvelen, op rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht is vorige maand weer hervat na een onderbreking van ruim een jaar. In de tussentijd zijn er nieuwe sporen aangelegd, blusinstallaties geïnstalleerd en getest en noodwegen aangelegd.

Kijfhoek is het grootste rangeerterrein voor goederenvervoer in Europa. Hier worden goederen uit de Nederlandse havens gesorteerd en klaargemaakt voor transport naar hun eindbestemming, die zich overal in Europa kan bevinden. Dit sorteerproces wordt 'heuvelen' genoemd. De goederenwagons worden losgekoppeld en rijden dan vanaf een heuvel af naar het juiste spoor.

Nieuw systeem

Hoewel het in de afgelopen periode al mogelijk was om wagens handmatig te sorteren, is nu de eerste helft van het nieuwe digitale heuvelsysteem volledig in gebruik genomen. Dit systeem is ontwikkeld in samenwerking met DB Cargo, de belangrijkste gebruiker van dit goederenknooppunt.

In september vorig jaar viel het heuvel-systeem uit vanwege een machinekamer die per ongeluk onder gelopen was met water uit een bouwput. De schade was aanzienlijk te noemen.

Modernisering

De modernisering van het heuvelsysteem begon in juni 2023. Alle werkzaamheden zijn nauw met elkaar verbonden en vinden plaats op een relatief klein oppervlak. Het terrein beslaat 50 hectare en is na de modernisering niet in omvang toegenomen. Bovendien geldt er op het terrein een hoog veiligheidsniveau. De twee aannemers moeten de beschikbare ruimte delen om alle werkzaamheden uit te voeren.

De vernieuwing van Kijfhoek, dat al sinds 1981 bestaat, was hard nodig. Goederenwagens uit de havens van Rotterdam worden hier gesorteerd en verdeeld over verschillende locomotieven voor verder transport door Europa. Na voltooiing van het project kunnen er tot wel 140 wagons per uur volledig geautomatiseerd worden gesorteerd.