Eerste politiebureau zonder agenten geopend bij Utrecht Centraal

Het politiebureau waar geen agenten aanwezig zijn, is aan de rechterkant gevestigd. (Foto: Nanda Sluijsmans)
Het politiebureau waar geen agenten aanwezig zijn, is aan de rechterkant gevestigd. (Foto: Nanda Sluijsmans)

Deze week is het eerste 'Smart Police Station' van Nederland geopend. Deze zit gevestigd aan het stationsplein bij Utrecht Centraal. Het bureau onderscheidt zich van het traditionele bureau doordat je hier digitaal contact hebt met een politie-medewerker. Het bureau is momenteel onderdeel van een proefperiode die een half jaar duurt.

Mensen kunnen op deze locatie hun verhaal doen, vragen stellen, een melding te maken of aangifte te laten opnemen. Het is niet nodig om een afspraak hiervoor te maken. Het concept is overgewaaid vanuit de Verenigde Arabische Emiraten, waar ze dit al langer hebben. Burgemeester Dijksma van Utrecht heeft vorig jaar tijdens een werkbezoek aan Dubai kennisgemaakt met hun 'Smart Police Station' en was onder de indruk dat ze dit ook in Utrecht wil proberen.

Er is op deze locatie geen politiemedewerker aanwezig. Wel is er een beveiliging aanwezig die een oogje in het zeil houdt, en mensen wegwijs kan maken met de digitale communicatie. De keuze om dit politiebureau een plek te geven onder het Bollendak heeft volgens een woordvoerder niets te maken met de veelvoorkomende incidenten die daar plaatsvinden, maar vanwege de hoeveel mensen die hier langskomen.

Contact met politie

Het Smart Police Station in Utrecht is opgezet om het makkelijker te maken voor mensen om contact te leggen met de politie. Hoewel dit al mogelijk was via politiebureaus en op straat, biedt het Smart Police Station een nieuwe, digitale vorm van dienstverlening. Zonder afspraak kunnen mensen hier gebruikmaken van verschillende diensten, zoals het doen van anonieme meldingen, aangiftes indienen, informatie opzoeken, chatten met de virtuele agent Wout, en informatie krijgen over werken bij de politie. Het doel is om dezelfde service te bieden als op een fysiek politiebureau, maar dan digitaal.

Ook is het mogelijk om te videobellen met een politiemedewerker. Dit gebeurt in een privéruimte waar een medewerker van het Regionaal Service Centrum aan de andere kant van het scherm beschikbaar is om naar het verhaal van de persoon te luisteren, vragen te beantwoorden of een melding op te nemen. Als iemand aangifte wil doen, zoekt de medewerker samen naar de beste manier om dit te doen. De medewerker spreekt zowel Nederlands als Engels, en indien nodig kan er een tolk worden ingeschakeld.

Het Smart Police Station is gevestigd aan de rechterkant van de ingang van Hoog Caterijne is geopend van maandag tot en met woensdag van 08.00 tot 20.00 uur, op donderdag en vrijdag van 08.00 tot 22.00 uur, op zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur, en op zondag van 09.00 tot 19.00 uur.