Deense IC5 staat klaar voor testritten op 'de Ring van Velim'

 (Foto: DSB / Alstom)
(Foto: DSB / Alstom)

Het eerste nieuwe IC5 treinstel voor de Deense spoorwegmaatschappij DSB is de Poolse fabriek van Alstom uitgerold. Het gaat om de enkeldeks Coradia Stream, het broertje van de ICNG van NS. Het opvallend rode treinstel is pas geleden gezien tijdens transport in Duitsland en heeft zich inmiddels bij de poort van het testcentrum in het Tsjechische Velim gemeld.

De DSB heeft maar liefst 100 treinstellen besteld hebben die net als de ICNG in Nederland een topsnelheid behalen van 200 kilometer per uur. Opvallend is de afwijkende kop die een typisch Nordic-design heeft, en de deuren die tweevoudig zijn uitgevoerd in plaats van enkelbladige deuren. De levering van de treinen heeft een vertraging van ongeveer anderhalf jaar. Het treinstel is in 2024 nog onderscheiden met een 'Red Dot Award'.

Het testtreinstel wat op de Ring van Velim is aangekomen heeft nog geen kenmerken van treinstelnummers, en ook het interieur ontbreekt nog. De komende periode zal dit treinstel duizenden kilometers afleggen om beproefd te kunnen worden.

Het artikel gaat verder na dit bericht wat op X is geplaatst.

Levering

De leveringsovereenkomst tussen DSB en Alstom werd in april 2021 getekend. De totale investering in de nieuwe treinstellen bedraagt ​​ruim 2,86 miljard euro, waarbij ook het onderhoud in het contract is inbegrepen. Daarnaast is er een optie om nog eens 50 extra treinstellen extra te kunnen bestellen. Tot aan ongeveer 2030 zal dit type treinstel geleidelijk de IC3-, IC4-, IR4- en Øresund-treinen gaan vervangen.

De DSB heeft de trein IC5 genoemd omdat deze vijf rijtuigen heeft en omdat de naam een ​​uitbreiding is van IC3 en IC4. Voor het onderhoud van de stellen worden er twee nieuwe werkplaatsen door de DSB gebouwd. Deze komen in Aarhus en Kopenhagen. De treinstellen zijn geschikt voor 25 kV spanning.

Het interieur van de nieuwe Deense IC5-trein biedt veel comfort met materialen uit de Deense ontwerptraditie, zoals licht essenhout. De trein heeft 300 zitplaatsen, met stoelen die achterover kunnen klappen, individuele armleuningen, leeslampjes en stopcontacten. Er is een aparte coupé voor koffie, thee en snacks. In de coupés en op de balkons zijn reisinformatieschermen aanwezig om reizigers op de hoogte te houden van de reis.

Vertraging

In 2023 liet Alstom weten dat er vertraging was bij de fabricage van de nieuwe IC5 treinstellen. Volgens de planning uit 2022 zouden de treinstellen medio 2025 in passagiersdienst moeten rijden, maar de planning is aangepast naar 2027.

De treinbouwer liet toen weten dat ze langer over doen dan verwacht om het definitieve IC5-ontwerp af te ronden en ervoor te zorgen dat de treinstellen voldoen aan de hoge kwaliteits-, comfort- en betrouwbaarheidseisen die DSB heeft gesteld aan IC5. Ook spelen de factoren van onzekerheid in de toeleveringen van onderdelen, en de capaciteit een rol in de vertraging. Die laatste geldt ook voor de bouw voor andere afnemers van de Coradia Stream, zoals SFBW en LNVG in Duitsland.