ProRail installeert flitscamera's bij Brabantse spoorwegovergangen

Een archieffoto van een passerende trein bij een spoorwegovergang. (Foto: Treinenweb)
Een archieffoto van een passerende trein bij een spoorwegovergang. (Foto: Treinenweb)

In de gemeenten Oisterwijk en Gilze-Rijen is er gestart met het gebruik van flitscamera's voor handhaving bij overwegen. Vanaf afgelopen maandag kunnen weggebruikers die de rode knipperlichten en neergaande spoorbomen negeren, een boete krijgen voor hun gevaarlijke gedrag.

De veiligheidsacties vindt plaats in samenwerking met het Openbaar Ministerie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiervoor geld beschikbaar gesteld, en ProRail werkt samen met de betreffende gemeentes. De flitscamera’s worden geïnstalleerd bij ongeveer 40 overwegen die als risicovol worden beschouwd, waaronder de Spoorlaan in Oisterwijk. Daarnaast begint een vergelijkbare handhaving op de overweg aan de Heusdensebaan.

De flitscamera aan de Tilburgseweg in Oisterwijk wordt later geïnstalleerd. ProRail plaatst ook flitscamera’s in andere Brabantse gemeenten. Een week eerder, op 2 september, begon de handhaving al bij de overweg aan de Julianalaan in Rijen. Daarnaast wil ProRail ook flitscamera's plaatsen in Boxtel, Vught en Den Bosch.

Boetes

Deze slimme camera's bij overwegen analyseren beelden en slaan deze op bij overtredingen. Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) beoordelen de beelden, en bij overtredingen ontvangen bestuurders een boete via het CJIB. Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens is de boete maximaal 300 euro, en voor brom- en snorfietsen 210 euro. Als veel voetgangers gevaarlijk gedrag vertonen, kunnen BOA's ook ter plaatse boetes uitdelen.

Het doel van de flitscamera’s is volgens ProRail niet om boetes uit te delen, maar om gedragsverandering te stimuleren. Uit een proef in Hilversum blijkt dat dit effectief is: na verloop van tijd daalde het aantal overtredingen met meer dan 50 procent.