Korte vooruitblik op InnoTrans Berlijn 2024

 (Foto: Berlin Messe)
(Foto: Berlin Messe)

Over iets meer dan een week gaat de de grootste vakbeurs InnoTrans in Berlijn weer van start. Het evenement duurt van 24 september 2024 tot en met vrijdag 27 september 2024. Het evenement richt zich op innovaties in de spoorwegindustrie, zoals spoorvoertuigen, infrastructuur, openbaar vervoer, en tunnelconstructies.

InnoTrans wordt elke twee jaar in Berlijn gehouden. Het trekt exposanten en bezoekers uit de hele wereld, waaronder fabrikanten, vervoersbedrijven, diverse vervoersinstanties, en overheidsvertegenwoordigers. Het is een belangrijke ontmoetingsplek voor professionals om nieuwe technologieën te presenteren, trends te bespreken en zaken te doen in de transportsector.

RailFluencers

Dit evenement is de première van het eerste internationale Railfluencer Festival. Influencers en bloggers ontmoeten vertegenwoordigers van de mobiliteitsindustrie op vrijdagochtend 27 september 2024. Ze krijgen informatie uit de eerste hand en kunnen waardevolle contacten leggen.

Inhoud

Met een totale oppervlakte van 200.000 vierkante meter en 42 hallen, het spooremplacement, en de bustentoonstelling in de zomertuin, is InnoTrans dit jaar weer behoorlijk gevuld. Een kleine greep uit de treinfabrikanten die aanwezig zullen staat hieronder. In de weken nadat InnoTrans heeft plaatsgevonden zal er op Treinenweb doorlopend aandacht worden besteed aan diverse highlights die tijdens deze vakbeurs gepresenteerd worden.

Alstom
Alstom presenteert de het dubbeldeks zusje van de NS ICNG: De Coradia Max voor de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) in Duitsland en de Flexity-tram voor de Berlijnse vervoersmaatschappij BVG.

Siemens Mobility
Siemens Mobility toont diverse innovaties, waaronder de Vectrain (een combinatie van Vectron en Vectouro) met een topsnelheid van 230 km/u die we beter kennen als de nieuwe generatie NightJet, en ook brengen ze de Egyptische Velaro-hogesnelheidstrein mee naar Berlijn. Ook de Mireo Smart, die zowel als elektrisch treinstel of batterijaangedreven treinstel kan functioneren, wordt geëxposeerd. Verder demonstreert Siemens in de hal van de beurs de toekomstige S-Bahn van München om digitale technologieën te presenteren die de CO2-voetafdruk van transport kunnen verkleinen door middel van AI.

Stadler Rail
Stadler Rail uit Zwitserland pakt wederom weer groots uit, met als pronkstuk de RS Zero-passagierstrein, die aangedreven kan worden door brandstofcellen of batterijen bedoeld voor nevenlijnen. Verder presenteren ze de elektische KISS voor ÖBB, de batterij-aangedreven FLIRT Akku voor Pfalznetz, op maat gemaakte treinen voor de Centovalli-spoorweg, de Class 99-locomotief voor Beacon Rail / GB Railfreight, de Servicejet-brandweer- en reddingstrein voor Oostenrijkse spoortunnels, een Citylink tram-trein van het VDV-project voor Saarbahn, en de metrostellen klasse J/JK voor de BVG. Tot slot toont Stadler innovaties in seinwezen met de introductie van EUROLOCKING en NOVA Pro.

DB Cargo Deutschland
DB Cargo Duitsland toont de Siemens Vectron Dual Mode Light, een locomotief uit de seriematige productie en geschikt is voor het lichte werk in het vrachtvervoer.

CRRC
De Chinese fabrikant CRRC introduceert de CINOVA, een regionaal treinmodel dat bekend staat om zijn hoge energie-efficiëntie.

Hitachi Rail
Hitachi Rail, die in het verleden het noodlijdende Ansaldobreda overnam brengt de multi-systeem hogesnelheidstrein ETR1000 Frecciarossa onder de aandacht. Het gaat om een halve trein van deze serie, want de ruimte op de sporen van Innotrans is beperkt.

Overige
Het Japanse Hyundai Rotem toont een tram die aangedreven wordt door brandstofcellen. En het Italiaanse IPE Locomotori 2000 toont de batterijlocomotief E6. Daarnaast toont het Kroatische bedrijf Končar de batterij-elektrische treinstel (BMV) 6012-001 die bedoeld isvoor HŽ Putnički prijevoz.

De plattegrond van Innotrans 2024