Alstom opent testlab voor simulaties voor spoorbeveiligingssystemen
Tijdens de Raildagen op vrijdag 20 en zaterdag 21 september opent Alstom voor het eerst de deuren van zijn testlaboratorium in Utrecht. Hier staat geavanceerde testopstellingen waarmee diverse spoorbeveiligingssystemen worden gesimuleerd.
Flavien Gradisnik (Benelux Digital Director) D&IS en Bernard Belvaux (Benelux Managing Director) zullen vrijdag om 11:00 uur de openingshandeling van moderne lab uitvoeren. Het Testlab biedt geavanceerde
testopstellingen waarmee diverse spoorbeveiligingssystemen worden gesimuleerd, waaronder
toonaangevende seintechnologieën, zoals ERTMS1 op de Betuweroute, de Amsterdam-Utrecht lijn, het
CBTC2-systeem van de Amsterdamse metro en de veiligheidssystemen van de Rotterdamse metro, die door Alstom ontwikkeld en onderhouden worden.
Bernard Belvaux, Managing Director van Alstom Benelux: "Alstom is verheugd ons Testlab voor
spoorbeveiligingssystemen te kunnen lanceren en open te stellen aan onze partners. Onze expertise op
het gebied van spoorbeveiliging is wereldwijd erkend en we zijn er trots op dat we met dit Testlab een
volgende stap kunnen zetten in onze bijdrage aan de veiligheid en digitalisering van het Nederlandse
spoor".
Bezoekers krijgen de kans om het nieuwe lab te verkennen en deel te nemen aan boeiende presentaties
en live demonstraties door deskundigen. Ook is er voor de kinderen een entertainer aanwezig. Vorig jaar opende Alstom haar werkplaats in de Rotterdamse Waalhaven.
Als wereldwijd marktleider in ERTMS, de standaard voor treinbeveiliging in Europa, zet Alstom de norm
voor veiligheid en efficiëntie. Daarnaast maakt Alstom een belangrijke transitie naar duurzaam vervoer
mogelijk, zoals onder meer blijkt uit de pilot met de waterstoftrein tussen Leeuwarden en Groningen.
Met een sterke focus op veiligheid, betrouwbaarheid, betaalbaarheid en efficiëntie draagt Alstom bij
aan de ontwikkeling van toekomstbestendige spoorinfrastructuren in Nederland en daarbuiten.