Prinsjesdag: Kaalslag in OV van grote steden, en stijging van kosten treinkaartjes

Het OV in Amsterdam zal mogelijk ook te lijden krijgen door de bezuinigingsmaatregelen. (Foto: Shirley de Jong)
Het OV in Amsterdam zal mogelijk ook te lijden krijgen door de bezuinigingsmaatregelen. (Foto: Shirley de Jong)

Op Prinsjesdag zijn diverse bezuinigingen in het openbaar vervoer gepresenteerd. Zo zullen de grote steden vanaf 2026 een grote kaalslag gaan merken in het openbaar vervoer, en zal in 2025 de prijs van de treinkaartjes minder hard omhoog stijgen dan verwacht werd.

Prijsstijging NS

De plannen voor de bezuinigingsmaatregelen door het verhogen van het treinkaartje lekte afgelopen week al uit. Eerder was er sprake van een stijging van 12 procent, maar dit werd teruggebracht naar 6 procent. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt 42 miljoen euro bij, wat overeenkomt met 3 procent van de kostenstijging. De NS neemt ook 3 procent voor haar rekening. Daarnaast zal de NS de komende periode de broekriem aantrekken met een bezuinigingsplan, wat al in augustus bekend werd gemaakt door de vervoerder.

Het ministerie biedt opnieuw eenmalig een subsidie om de prijsstijging op te vangen en werkt samen met de NS aan een structurele oplossing voor de toekomst. Staatssecretaris Jansen sluit niet uit dat dit gevolgen kan hebben voor reizigers, zoals het schrappen van treinen met weinig passagiers. In het voorjaar moet een structurele oplossing verwacht worden.

Reizigersvereniging Rover noemt de prijsstijging bij NS nog steeds hoog. "En combinatie met die bezuinigingen in de grote steden maak ik me grote zorgen. Het kabinet zou juist moeten proberen meer mensen met het ov te laten gaan dan minder."

Kaalslag voor OV in grote steden

OV-gebruikers in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en omliggende gebieden moeten vrezen voor hogere tarieven en een minder frequente dienstregeling in het openbaar vervoer. Dit komt door een geplande bezuiniging van 110 miljoen euro op het regionale OV in de drie grootste steden. De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) slaan alarm over de impact van deze bezuiniging op de bereikbaarheid van de steden en hun randgemeenten.

Volgens de MRDH kan de bezuiniging ernstige gevolgen hebben voor de bouwplannen van vierhonderdduizend woningen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Zonder goed functionerend openbaar vervoer wordt de bereikbaarheid van deze nieuwe woningen sterk beperkt, aldus Jan van Zanen, burgemeester van Den Haag en voorzitter van de MRDH. Hij roept samen met wethouder Van der Horst op om een streep door deze bezuiniging te halen.

14,7 miljard euro voor verbetering infrastructuur

In 2025 wordt 14,7 miljard euro vrijgemaakt voor een sterke infrastructuur en een gezonde leefomgeving. Een belangrijk speerpunt van het nieuwe kabinet is het versneld bouwen van nieuwe woningen, waarvoor 2,5 miljard euro is gereserveerd voor de aanleg van wegen en nieuwe OV-voorzieningen om deze woningen goed bereikbaar te maken.

Daarnaast wordt gestart met de verbetering van de Maaslijn, een belangrijk regionaal spoorproject. Dit zorgt voor de vervanging van oudere GTW en LINT dieseltreinen door elektrische FLIRT-treinen en vermindert vertragingen op het traject. Deze treinen worden inmiddels al geleverd, en vanaf volgend jaar gaat de schop in de grond.