Eerste nieuwe Pop 2.0 voor Trenitalia verlaat bijna de fabriek

De Pop 2.0 verlaat binnenkort de fabriek van Alstom in Italië. (Foto: Regione Umbria)
De Pop 2.0 verlaat binnenkort de fabriek van Alstom in Italië. (Foto: Regione Umbria)

De eerste 'Pop 2.0' Coradia Stream van Alstom voor Trenitalia staat momenteel in de fabriek in het Italiaanse Savigliano. De eerste trein van dit type is bijna klaar. Deze treinstellen verschillen voornamelijk van de eerste Pop-trein doordat deze 200 kilometer per uur kunnen rijden.

In juli 2023 werd bekend gemaakt dat Alstom de nieuwe trein zou gaan ontwikkelen. Hoewel de trein is noemend naar de pop muziekstijl zal de echte naam ETR-108 zijn. De treinstellen zullen ongeveer dezelfde eigenschappen krijgen van de NS-ICNG die ook door Alstom gebouwd is.

Levering

Er zijn momenteel twaalf treinen besteld met een maximale snelheid van 200 km/u, en kunnen daarom gebruik maken van 'Direttissima' HSL tussen Rome en Florence. De treinen bestaat uit acht delen met ongeveer 600 zitplaatsen. Ze bieden een lage instap, vier zitplaatsen voor mensen met een mobiliteitsbeperking en twee drempelvrije toiletten. Er komen zestien fietsplaatsen inclusief oplaadpunten.

De order kost 172,8 miljoen euro, waarvan 55,6 miljoen door de regio en 117,2 miljoen door Trenitalia wordt betaald. Ze worden gefabriceerd in de Alstom-fabriek in Savigliano, gelegen onder Turijn. De levering van de nieuwe treinen zou in 2025 moeten beginnen en op dit moment zijn er drie regio's geïnteresseerd: Lazio (4 stuks), Toscane (6 stuks) en Umbrië (12 stuks). De ETR 108 heeft in vergelijking met de eerder gebouwde ETR 103 en ETR 104 twee extra gemotoriseerde draaistellen en extra eersteklas zitplaatsen.

Snelheid

De treinen zijn besteld omdat veel regionale treinen (korte stukken) van de 'Direttissima' HSL tussen Rome en Florence gebruiken.  De regionale treinen, met een topsnelheid van 160 km/u, beperken de capaciteit van de lijn en vertragen de hogesnelheidstreinen die 250 km/u rijden. Pogingen om deze treinen om te leiden via langzamere lijnen mislukten door protesten van forenzen. De nieuwe, snellere Pop 2.0 zou dit probleem moeten oplossen.