Sporen 1 en 2 op Amsterdam ook bereikbaar via lift
Vanaf afgelopen week zijn alle liften op Amsterdam Centraal enkel bereikbaar via de Westelijke reizigerstunnel. Ook zijn de sporen 1 en 2 nu via een lift te bereiken vanaf deze reizigerstunnel.
De Westelijke reizigerstunnel is momenteel enkel toegankelijk vanaf de IJ-zijde van het station, omdat de entree aan de centrumzijde wordt verbouwd door aannemer BAM. Reizigers van en naar het centrum die een lift willen gebruiken kunnen het beste gebruik maken van de voetgangers- en fietstunnel aan de buitenkant van het station. Ook biedt de lift naar de sporen 1 en 2 een kleine 'sneak-peek' naar de werkzaamheden die plaatsvinden voor de nieuwe toegang.
Deze omleiding is het gevolg van de verdere afsluiting van de Oostelijke reizigerstunnel. Hier verlegt aannemer Strukton momenteel de kabels en leidingen. De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de Oostelijke reizigerstunnel te kunnen verbreden en om de nieuwe fietsenstalling te bouwen.
Vernieuwing van station
ProRail werkt de komende jaren aan zowel het spoor als het station van Amsterdam Centraal om meer ruimte te creëren voor reizigers en toekomstige groei van het treinverkeer mogelijk te maken. Het station wordt te klein, met een verwachte stijging van 200.000 naar 275.000 reizigers per dag in 2030. Daarom is uitbreiding noodzakelijk om het station klaar te maken voor deze stijging.
Verschillende aannemers zijn momenteel bezig met werkzaamheden rond het station. BAM renoveert de oude stalen brugconstructie onder een deel van het station, terwijl Dura Vermeer de spoorbrug over de Oostertoegang vervangt. Strukton verlegt kabels en leidingen bij de oostelijke reizigerstunnel en bouwt een vrije kruising van de sporen op de Dijksgracht.