Eurostar dreigt met opschorten van treinverbindingen vanuit Nederland
Internationale vervoerder Eurostar overweegt vanaf 2025 alle treinverbindingen vanuit Nederland vanaf volgend jaar stop te zetten. Topvrouw Gwendoline Cazenave waarschuwde deze week in een ingezonden stuk in het Financieel Dagblad voor de onzekerheden rondom de benodigde infrastructuur voor de verbindingen naar Parijs en Londen.
Ook geeft de topvrouw aan het gebrek aan aandacht voor internationale reizigers te hekelen. Staatssecretaris Chris Jansen heeft gereageerd door aan te geven in gesprek te zijn met Eurostar over de situatie.
Beperkte perronlengte en snelheidsbeperkingen
Een van de grootste problemen die Cazenave noemt, is de beperkte perronlengte op Amsterdam Centraal, waar vanaf 2025 slechts 200 meter beschikbaar zou zijn voor Eurostar-treinen, terwijl deze 400 meter lang zijn. Daarnaast zorgen nieuwe snelheidsbeperkingen op de het spoor van de HSL tussen Schiphol en Rotterdam voor extra problemen. Eurostar heeft op dit moment geen garanties dat het van de benodigde infrastructuur gebruik kan blijven maken, wat de toekomst van de verbindingen, naar hun zeggen, onzeker maakt.
'Gedwongen vertrek'
Cazenave stelt dat een mogelijk vertrek van Eurostar uit Nederland niet hun eigen beslissing zou zijn, maar het resultaat van een gebrek aan aandacht voor internationale reizigers. Volgens haar is het niet zo dat Eurostar ervoor kiest om Nederland te verlaten, maar dat ze hiertoe gedwongen worden. Ze benadrukt dat de verbinding Amsterdam-Londen vorig jaar de meest succesvolle dienst van Eurostar was en dat Nederland het grootste groeipotentieel heeft binnen hun netwerk.
Ondertussen heeft staatssecretaris Chris Jansen gereageerd door te zeggen dat er alles aan gedaan wordt om de nieuwe terminal op Amsterdam Centraal op tijd af te krijgen. Hij verwacht dat de tijdelijke, maar voorlopige terminal, die paspoortcontroles voor internationale treinen naar Londen mogelijk maakt, tegen het einde van het jaar klaar zal zijn. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de verbindingen met Eurostar kunnen blijven bestaan.
Waardevolle verbinding
Staatssecretaris Chris Jansen benadrukt het belang van de internationale treinverbindingen van Amsterdam naar Parijs en Londen. Hij geeft aan dat alle betrokken partijen hebben erkend dat de verbouwing van Amsterdam Centraal noodzakelijk is, maar dat de treinverbinding naar Londen als zeer waardevol wordt beschouwd. Jansen is optimistisch dat de rechtstreekse treinen naar Londen vanaf januari 2025 weer kunnen rijden, en er zijn gesprekken gaande met Eurostar om dit te realiseren.
De NS en ProRail overleggen nog over de verdeling van de perrons op Amsterdam Centraal, aangezien de verbouwing meer ruimte in beslag neemt dan verwacht. Hierdoor is het onduidelijk of dit invloed zal hebben op de dienstregeling van Eurostar. Vanwege de verbouwing is er momenteel geen paspoortcontrole in Amsterdam, waardoor reizigers naar Londen een extra stop in Brussel moeten maken vanwege de douane en begagecontrole. Met de geplande tijdelijke terminal in Amsterdam wordt verwacht dat de rechtstreekse verbinding naar Londen vanaf het nieuwe jaar weer kan worden hervat.
Niet onder de indruk
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail maken zich geen zorgen over het dreigement van Eurostar om de internationale hogesnelheidslijnen vanuit Amsterdam op te schorten. Zij zijn ervan overtuigd dat de rechtstreekse treinen naar Londen vanaf januari 2025 weer zullen rijden, ondanks de twijfels van Eurostar-ceo Gwendoline Cazenave.
Terwijl Cazenave waarschuwt voor mogelijke opschortingen door infrastructuurproblemen, tonen de Nederlandse autoriteiten vertrouwen in een tijdige oplossing. Ze gaan ervan uit dat de geplande aanpassingen op Amsterdam Centraal op tijd klaar zullen zijn om de Eurostar-diensten voort te zetten.
Een woordvoerder van de gemeente benadrukt tegenover AT5 het belang van internationale treinverbindingen, zoals de Eurostar, voor duurzaam reizen en hoopt dat de Eurostar blijft rijden. De gemeente ziet deze verbindingen als cruciaal om meer mensen milieuvriendelijk te laten reizen en werkt aan plannen om meer ruimte te creëren voor internationale treinen bij station Zuid.