Lelylijn loopt vast door miljarden tekort voor financiering

Het project van de Lelylijn loopt vast door een tekort van 10 miljard euro. (Foto: Treinenweb)
Het project van de Lelylijn loopt vast door een tekort van 10 miljard euro. (Foto: Treinenweb)

De toekomstige Lelylijn kost meer dan er gereserveerd voor is. Hoewel er aanvankelijk 3 miljard euro voor gereserveerd is worden de kosten momenteel op minimaal 13,8 miljard euro geschat. Deze extra kosten blijkt uit een onderzoek wat het ministerie van Infrastructuur heeft laten uitvoeren. Vandaag zal de Tweede Kamer door staatssecretaris Jansen (openbaar vervoer) worden geïnformeerd hierover.

Al eerder gaf het rijk, de betrokken regio's en Brussel het groene licht voor de aanleg van de spoorlijn.
De ministers zien duidelijke voordelen in de aanleg van de Lelylijn, onder andere omdat dit kan worden gecombineerd met het aanwijzen van grote woon- en werkgebieden. Bovendien zou de lijn mogelijk tienduizenden banen kunnen opleveren door betere verbindingen tussen de grote steden Groningen en Leeuwarden en andere delen van het land, vooral als ook Drachten, Lelystad en Emmeloord erbij betrokken worden. Het plan heeft eerder al steun gekregen van de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB.

Steun

De aanleg van de Lelylijn is duurder dan wat er gereserveerd is. Staatssecretaris Jansen (PVV) zal aankondigen dat de verwachte kosten minimaal 13,8 miljard euro zullen bedragen, terwijl er slechts 3 miljard euro beschikbaar is. Ook alternatieve opties blijken fors duurder dan verwacht, met schattingen tussen de 6 en 21 miljard euro. Daarom wil Jansen financiering zoeken bij de noordelijke provincies en een aanvraag indienen voor Europese steun.

Hoewel de Lelylijn al is goedgekeurd als onderdeel van het Europese spoornetwerk TEN-T, is het huidige Europese budget uitgeput en pas in 2028 weer beschikbaar. Bovendien is een voorwaarde voor nieuwe MIRT-infrastructuurprojecten in Nederland dat 75% van de financiering al rond is, wat momenteel niet het geval is, waardoor het project verder vertraagd wordt. In november wil Jansen in gesprek gaan met de noordelijke provincies om te bepalen of het project kan doorgaan of dat het voorlopig moet worden uitgesteld.

Nedersaksenlijn

Niet alleen de Lelylijn dreigt astronomisch duurder te worden, maar ook de Nedersaksenlijn tussen Groningen en Enschede kent financiële tekorten. Staatssecretaris Jansen zal de Tweede Kamer maandag informeren dat er nog 1,7 miljard euro extra nodig is voor de Nedersaksenlijn, een bedrag dat momenteel niet beschikbaar is.