Arriva gaat strijd met NS aan met een treindienst van Zwolle naar Groningen

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Naar alle verwachting zal treinvervoerder Arriva vanaf december minimaal vier treinen per dag laten rijden tussen Zwolle en Groningen in beide richtingen.

Als deze treindienst uiteindelijk wordt goedgekeurd, dan betekent dit dat de NS niet meer het alleenrecht heeft over een stuk spoor, en dat Arriva een concurrent van hun is.

Dienstregeling

Per dag zullen er twee treinen in de ochtendspits en twee treinen in de middagspits gaan rijden. Op de vrijdag zullen er vier in de ochtendspits rijden en vijf in de middagspits. Het is nog niet duidelijk wat de prijzen van een dergelijk ticket zullen zijn, maar vervoerder Arriva geeft aan zich wel in te spannen om gebruik van de ov-chipkaart mogelijk te maken.

Ook is het bij Arriva nog niet bekend welk materieel of ze hiervoor gaan inzetten. Omdat ze een 'open toegang' vervoerder zijn, betekent dit dat er geen eisen worden gesteld aan het materieel of de dienstverlening, wat wel bij concessies geldt.

Aanvankelijk heeft Arriva meer sneltreinen bij ProRail aangevraagd om in de dienstregeling te rijden. Deze zijn echter door ProRail afgewezen vanwege de gebreken in de stabiliteit van het spoor. Arriva heeft dit inmiddels bezwaar ingediend bij de waakhond ACM. 'We wilden dit graag, maar het zijn veel minder ritten dan we hadden aangevraagd', zegt Arriva-woordvoerder Nikkie Smit tegenover de media. Aanvankelijk zou het om 22 ritten per dag gaan.

Open toegang

Deze treindienst zal de derde zijn die Arriva onder 'open toegang' laat rijden. Al eerder werd er een nacht trein opgezet tussen Groningen-Schiphol en Maastricht-Schiphol. Met deze derde zal NS nu concurrentie krijgen omdat zij al een sprinter laten rijden tussen Zwolle en Groningen.

Grote stap

Voor Arriva is het een grote stap omdat ze nu voor het eerst de strijd aan kunnen gaan met NS. De regionale vervoerder die na NS de tweede grootste in Nederland is haast al jaren om op het hoofdspoor te mogen rijden.