CFL laat nieuwe treinstellen uit 2400-serie in dienstregeling rijden
De nieuwe enkel- en dubbeldekstrein van de Luxemburgse vervoerder CFL, die gebouwd is door Alstom, heeft afgelopen zondag om 10:25 zijn eerste officiële rit gemaakt tussen de stations de Luxemburg en Ettelbruck. In totaal zijn er 36 treinen besteld die de komende periode gefaseerd in dienst zullen worden gesteld.
De inauguratie vond plaats op het station van Ettelbruck vond plaats in aanwezigheid van de minister van Mobiliteit en Openbare Werken, de voorzitter en leden van de Raad van Bestuur van de CFL's, de Directeur-generaal en leden van de directie van CFL, de burgemeesters van de gemeenten langs de lijn van Noord en de Managing Director van Alstom Benelux. De trein zal vanaf nu regelmatig te zien zijn op de route Luxemburg - Diekirch. Uiteindelijk zullen alle stellen uit de oudere 2000-serie worden vervangen door deze nieuwe 2400/2450-serie.
Bestelling
Bijna zes jaar geleden op 18 december 2018 deed CFL een bestelling bij Alstom voor de levering van 34 regionale treinen voor een bedrag van 350 miljoen euro. De treinstellen zullen 22 korte eenheden zijn van 3 delen, en 12 langere treinstellen van zes delen. In eerste instantie waren werd de levering verwacht tussen december 2021 en december 2024, maar vanwege de coronapandemie en de oorlog in de Oekraïne werden de leveringen uitgesteld van februari 2023 tot december 2025. Momenteel zijn er vijf treinen die nog getest worden, en zijn er drie driedelige treinen die klaar zijn voor gebruik. In een later moment zullen de zes-delige stellen in dienst komen.
Testritten
In 2022 begonnen de eerste testritten met de nieuwe treinen. Het eerste treinstel met het nummer 2403 rolde op vrijdag 6 januari de werkplaats van CFL binnen in Luxembourg-Bonnevoie. Al eerder werd het treinstel voor het aanwezige publiek bij InnoTrans in Berlijn al gepresenteerd. Naast testritten in Luxemburg heeft de trein uiteindelijk ook testritten gemaakt op zowel het Franse als het Belgische spoorwegnet, omdat er ook grensoverschrijdende verbindingen zullen komen.
Automatisch rijden
De trein is voorzien van ATO op level 2, waarbij de treinen deels geautomatiseerd kunnen rijden. Deze mogelijkheid is op de valreep van de fabricage nog toegevoegd aan de bestelling die in 2018 plaatsvond. Dit systeem zal werken in samenwerking met het ETCS-systeem. De machinist zal wel achter de knoppen in de cabine blijven zitten, maar zal straks minder handelingen hoeven uit te voeren zodat de trein vanzelf kan op energiezuinige wijze kan optrekken en afremmen.
Fotoreportage
Lees ook achtergrondreportage over dit treinstel, toen deze tentoongesteld werd tijdens InnoTrans 2022 in Berlijn.